„Margareta,…, Margareta!...” îmi repetam în gând, o fi Margareta din Faust al lui Goethe?! … Dar maestrul …, maestrul… , cine-i maestrul în Faust?!” Glasul cunoscut îmi aducea în minte
o poetă ieșeancă, dar deși
îmi
suna cunoscut nu-mi aminteam numele ei. O să-mi amintesc cumva. Părea glasul unei poete care scrie poezie neagră, dar nu eram sigur, o poezie ce ține
de subcultura goth, adulată
de rockerii punk și emo, ceva legat de
întuneric, morbid și
eroticul violent. Dar de ce i-a
dat numele Margareta?
Să se ocupă poeta oare și cu magia? Văzând,
probabil, că nu prinde, la
adolescenții români, poezia neagră, poeta
încearcă să atragă atenția prin practicarea
magiei.
De ce oare m-a dus gândul până a o bănui pe poetă de
practici vrăjitorești? Doar pentru că
scrie o poezie neagră? Sau că femeile, îndeosebi, sunt înclinate spre ocultism. Bine, dar filozofia ocultă e dominată de
bărbați de la Simon Magul
cu gnoza lui până la Nostradamus cu profețiile din Centuriile sale. Bărbații
sunt doar teoreticieni, adevăratele practicante ale magiei sunt femeile.
Dacă
pisica e albă, mi-am zis,
ignorant în probleme de vrăjitorie, înseamnă că se ocupă cu magia albă. Și de ce? Spre a se
învălui într-o aură de mister mediatic în ideea de a atrage cititorii emo și goth? Nu-i de-ajuns
că poezia ei exaltă spiritele
întunericului?!
Altădată, în vremurile culturii strigoiului la noi, ar fi
dat fiori de groază poezia neagră și poate
ar fi avut succes; acum însă nu
provoacă nici măcar fior est-etic. Nu prinde la români genul morbid. Dacă unii adolescenți
români adoptă subcultura
goth sau emo o fac mai mult pentru a
epata decât pentru o trăire autentică. Suntem un popor de esență latină
- cald, contemplativ și vesel.
Însăși tricolorul arată un fond
al inconștientului mioritic puțin morbid - romantic, impetuos, iubitor de viață
- roșul; melancolic,
invidios și gelos - galbenul;
deschis, visător și contemplativ -
albastrul.
Poate la nemți
și la alte popoare care au culoarea neagră pe drapele și în suflete să prindă poezia
neagră. Negrul, în viziunea psihanalitică, are semnificația tristeții,
despărțirii, singurătății, sfârșitului,
o culoare apocaliptică pe care nu
prea o găsim pe plaiurile mioritice. Nemții
au dovedit manifest, în cele
două mari conflagrații devastatoare, ce înseamnă negrul în sufletul lor.
Poeta ar trebui să-și caute cititorii
în alte spații culturale! Aici pe
plaiurile mioritice nu va
fi citită, decât poate de
persoanele depresive. Poemele ei sunt prea negre pentru sufletul românesc.
Doamne, îmi zic, la ce se pot deda
poetesele astea pentru o mică și vană
glorie! Dar oare numai cu magia albă se ocupă? Nu cumva e tentată și de magia neagră?! Cu siguranță,
de vreme ce cantonează în emisfera
întunecată a spiritualului, e atrasă și de magia neagră.
Dar
este pisică albă un simbol al magiei? Poate-i
doar un animal de companie și eu
o bănuiesc de practici oculte. Femeile, mai mult
decât bărbații, au capacitate psihomentală de transfer al libido-ului, de la uman spre lumea animală. Așa
numește Freud acest proces de simbioză
al omului cu animalele (de regulă câini
sau pisici) sau păpușile în cazul
fetițelor.
La
bărbați, transferul,
strămutarea stării afective are,
de regulă, drept obiect mașina, fotbalul sau alte ciudățenii
tehnice. Pe vremuri era pușca și
calul…, sabia și turnirurile, arcul
cu săgeți și vânătoarea, dar să nu mergem prea adânc în evoluție simbiozei, că doar nu facem aici
istoricul ei …
Femeile au rămas constante în acest fenomen de transfer, au ca obiect al simbiozei, de regulă, două animale de
companie – câinele sau pisica. Ne
confirmă asta Ion Luca Caragiale
în cea mai sublimă schiță a sa - Bubico
Și totuși,
simbolistica europeană a asociat pisica
cu diavolul. Oare pe nedrept a asociat-o cu Satana?! Se pare că
pisicile atrag energiile negative și
poate din acest motiv intuiția colectivă a mers spre asemenea
corelații.
De ce Margareta era
așteptată de maestru? O fi Margareta din romanul lui Bulgakov? Cum ajung acasă, îmi propun în gând, am
să recitesc romanul lui Bulgakov
- Maestrul și Margareta.
Am urcat scările la biroul lui Emilian, am bătut la ușă și la exclamația lui, Intră! - am pătruns în încăpere. Am crezut că-l găsesc singur, dar am dat peste poetul Horia Zilieru și un anume Tudor Hatmanu, contabil la editura „Junimea”. Emilian stătea la birou înconjurat de o mare de cărți într-o dezordine ordonată și doar de el știută - cărți pe birou, pe pereți într-o bibliotecă improvizată. Pe birou, în fața lui, revistele Cronica literară și Convorbiri literare la care are rubrici permanente. În fața lui stăteau cei doi pe singurele două scaune, înconjurate și acestea de cărți. „Raiul meu”, așa numea biblioteca scriitorul argentinian Jorge Luis Borges. Și cred că același sentiment edenic îl simte și Emilian, cum îl simt și eu și toți acei oameni care iubesc cărțile. În acest eden al cărților, în această grădină a deliciilor spirituale, Emilian pare un magician ce vrea să inițieze cititorii virtuali în arta cuvântului. Îi adusesem, într-o pungă de plastic, două pet-uri de vin negru producție nouă. Cu această ocazie i-am înmânat și cartea mea de eseuri - Cum să scriu un eseu…, pe care mi-o ceruse în tabăra de la Avrig. â
„Maestre, îl întreabă Emilian pe Horia Zilieru, bei un pahar de vin de la Vasile Anton? Maestrul face semn că vrea. Emilian îi toarnă, dar știindu-l cât de pedant este, îl avertizează: „Ai grijă că vinul din anul acesta pătează!” „E mai mult cabernet vinul de anul acesta…, din cauza secetei!”, justific eu culoarea întunecată a vinului ce lasă urme de cerneală.
„În tabără de la Avrig, zice Sacerdotul, după ce sorbi o gură de vin, nu fără o nuanță de reproș, mi-a băut o sticlă de Courvoisier…” „Ei, îi replică Emilian, doar n-a băut-o Anton singur… Am băut toți din sticlă ... Și ce vrei acum? Să-ți cumpere omul o sticlă de Courvoisier?!”
„A, nu zice Sacerdotul, să-mi aduci niște fotografii de la serata cu Blaga de la Muzeul Unirii!” Îi înmânasem Lui Horia Zilieru, eseul meu „Departe, foarte aproape de spațiul pur” (http://filosofie-si-literatura.blogspot.ro/2012/02/departe-foarte-aproape-de-spatiul-pur.html), scris cu ocazia seratei culturale din 3 februarie 2012, închinată lui Lucian Blaga, cu o fotografie a Sacerdotului la masa prezidiului. Discuția s-a îndreptat inerent spre amintirile din tabăra de creație de la Avrig. Mi-am asumat, din nou azi, responsabilitatea de a-l fi provocat pe Sacerdot, exprimându-mi admirația față de scriitorii americani de succes pe care îi citeam în acele momente - George R.R. Martin, cu faimoasa epopee de ficțiune - Cântec de gheață și foc și trilogia lui Henry Miller - Răstignirea trandafirie. „Lasă-mă domnule cu americanii!” a exclamat vehement, poetul Horia Zilieru (Pe-atunci nu știam că i se spune Sacerdotul, supranume ce i se potrivește de minune). „Ce romancieri mari au americanii? Eu nu cunosc decât un singur romancier mare. Pe Dostoievski! Dostoievski este Dumnezeul prozei”, afirmase sentențios Sacerdotul , într-o seară colocvială, cu coniac, vin și bere, în tabăra de la Avrig. „Cartea lui George R.R. Martin e o ficțiune de vreo 5000 de pagini”, spune Magicianul. „Cred că are vreo 9000, exagerez eu monumentalitatea cărții americanului, dacă pun la socoteală și ultimul volum care urmează să apară. Cele cinci volume au peste 6000 de pagini.”
„Șase mii o sută optzeci și cinci de pagini”, precizează contabilul de la Junimea, consultând informația în memoria telefonului.
Revoltat, până la mânie, pe un anume Lucian Pricop de la Jurnalul Național care scrisese un articol denigrator despre lașitățile omului Zaharia Stancu („Zaharia Stancu. Un agent al Siguranţei infiltrat în cultura română din 5 octombrie 2012), Sacerdotul nu ia seamă la digresiunea noastră și îndreaptă discuția din nou spre autorul Desculților.
„Cine este acest Lucian Pricop?” întreabă retoric Horia Zilieru. Cu părul lung alb pieptănat cu grijă, cu sprâncenele groase și ochii albaștri, pătrunzători, cu gesturile lui largi pare mai degrabă un preot ce propovăduiește evanghelia din amvon sau un solomonar decât poet.
„Ce operă a creat el? Un ziarist de lemn cu limbă de lemn. Mitici în delir cultural, așa îi numea Paul Zarifopol pe jurnaliștii ignoranți și superficiali. Acest Lucian Pricop i-a pus, lui Zaharia Stancu, eticheta de <<agent al siguranței>>. Omul cu puțină cultură literară așa îl va percepe pe acest mare romancier. Că scriitorul a fost sau nu agent al siguranței, asta a găsit ipochimenul că-i important, nu opera lui!”
„Acest Lucian Pricop, spre a fi citit, intervin eu, a aruncat, la comanda patronului său, o mizerie mioritică, cum au făcut atâtea otrepe, ca de pildă, Patapievici, care a pus românilor eticheta patibulari. De ce nu-i critică romanul Desculț cu care Zaharia Stancu se împăuna că <<a parcurs globul cu sandale de aur>>?
„Un onanist, domnule, acest Lucian Pricop”, zice cu năduf
Horia Zilieru. „Maestre, îl
temperează Magicianul rămas în
picioare cu mâinile sprijinite pe scaunul de la birou. Să nu ducem discuția în emisfera de jos,
licențioasă!...” „Fiindcă
nu i-a citit opera lui
Zaharia Stancu, continui eu, a
scris o mizerie, ca orice ziarist
ignorant care caută senzaționalul. Cum
remarca Eminescu în Scrisoarea
I, despre năravul ce îl au <<adunătorii
de coji>>, vânătorii
de glorii facile, în general
non-creativii. ”
„Astfel încăput pe mâna oricui - te va drege,
Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înțelege
Dar, afară de acestea vor căuta
vieții tale
Să-i
găsească pete multe, răutăți și mici scandale –
Astea toate te apropie de dânșii…Nu
lumina
Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele și vina,”
(M. Eminescu
- Scrisoarea I)
Am ascultat mai
demult pe TVR cultual, îmi continui
eu disertația, pe
criticul acela gras cu ochelari … nu-mi amintesc numele. Se vede că am aversiune față de critici dacă i-am uita numele. Zicea
că romanul Desculț,
pentru a fi tradus în toate limbile, a costat cam mult Uniunea scriitorilor… Cam asta voia a spune cu parcursul
globului în sandale de aur…”
„Alex Ștefănescu!” îl identifică
Emilian Marcu. E un critic bun, cu o cultură vastă…, moldovean
din Suceava. Are un stil molcom de povestitor sadovenian. Totuși,
Alex Ștefănescu spune într-un eseu, în România literară nr. 40 din 2002, dacă îmi amintesc bine că, spre cinstea lui și
spre deosebire de alți colegi de breaslă ai lui Zaharia Stancu, acesta și-a
păstrat o oarecare demnitate față
de regimul comunist; asta pentru că avea o
abilitate tipic ţărănească pe care
o simţea de mic copil, pe care a etalat-o în jurnalism, o abilitate ce era excedată și de o anume ură împotriva <<lumii bune>>".
Dincolo
de lașitățile omului, romanul în sine suferă
de exces gazetăresc și
propagandistic (asta este și cauza perimării sale), de
absența unor personaje epice cu rezonanță, de abundența unor personaje neinteligibile și grotești
(Uţupăr, Uie, Gângu, Iţicu, Unturica, Dioaica, Tunsoiu, etc. ), considerate cu mult prea multă
amabilitate de critică drept pitorești.”
„Până la urmă, mă hazardez din nou în discuție, la unele
lașități toți suntem supuși
când trăim în regimuri
politice extremiste… și în aceste condiții este <<normal>> să te faci frate cu dracul până
treci puntea.
Poate fi
numit de unii cameleonism, dar ce poate face individul într-un regim concentraționar în care
moartea sau pușcăria ori canalul erau, nu doar simple amenințări, ci chiar anxietatea
de fiecare zi a existenței lor.
Unii au admirat regimul fiindcă i-au
dus de-acasă, de lângă plugul cu boi și
i-au scăpat de nevoi, pe alții șansa de a
deveni, din muncitori, agitatori politici sau instructori de
partid. Dar toți erau constrânși de
noua putere susținută de forța tancurilor sovietice.
Există în critica
românească o viziune
<<nouă>>, inițiată se pare de
Monica Lovinescu, prin conceptul est-etic lansat de ea, în care se
preconizează a judeca scriitorul ca om și
calitatea sa socială de creator, respectiv opera sa.
Dar de la a-l judeca
pe scriitor ca om și până la a-i
pune eticheta de <<agent al siguranței>>, fără a dovedi cu probe indubitabile acest
lucru, e cale lungă în împlinirea conceptului est-etic.
Mai grav e, când, nu omul, ci scriitorul
se prostituează de bună voie și nesilit de nimic și de nimeni, ridică osanale sau
denigrează la comandă sau din interes
pecuniar, cum au făcut-o mulți în vechiul regim
și cum o fac mulți și azi. Cum
face acest Lucian Pricop, un jurnalist mercenar sau
H-R. Patapievici, un scatofil,
ori Mircea Cărtărescu care a
ridicat, fără să fie forțat, ci doar din prostituție pecuniară,
osanale, portocaliilor și altora
ce vor veni la guvernare. Or, în
scrierile lui Zaharia Stancu nu prea găsim osanale aduse regimului comunist. Ce poate
face un
om, fie el și scriitor, în fața represiunii unei dictaturi?
Să se revolte și să înfunde
pușcăria, să fie ucis cum a
fost ucis Lucrețiu Pătrășcanu
sau să „colaboreze” în sensul de
a scrie, de a crea cultură, fie și
propagandistică?
Ce-ar
fi făcut
acest Lucian Pricop, dacă s-ar fi
aflat în situația ingrată într-un regim dictatorial, când orice scriere este pusă în „cămașa
de forță a cenzurii”(Andrei Cornea – Platon – Filozofie și cenzură)!? Îl văd
mai laș, mai lingău și mai colaboraționist decât pe Zaharia Stancu.
Procedeele
folosite de orice sistem totalitar, fie politic sau religios, sunt în
principal, forța și persuasiunea.
Orice sistem totalitar îşi impune ideologia şi menţine credinţa în ideologia
extremistă prin teroare, prin forţa
brută, prin violenţă, prin trădare, prin instigare la lupta de clasă, prin
manipularea permanentă a sentimentelor de iubire şi ură, prin exaltarea
etosului naţionalist, prin
reducerea la minim a mijloacelor de subzistenţă şi egalizarea
veniturilor, prin propagandă, prin inoculare
în mintea copiilor şi a tinerilor
a noilor principii şi a noii
ordini, prin exaltarea omului nou,
prin spălarea creierelor celor maturi şi, nu în ultimul rând, prin pervertirea
cărturarilor, în speță a scriitorilor. În faţa terorii politice cine rezistă?
Unii intelectuali
au aderat la comunism din convingeri idealiste, cum a fost Lucreţiu Pătrăşcanu, dar cei mai mulți, constrânși
de regim, ca să nu ajungă
la Canal sau în închisori.
Dacă
există o deosebire radicală între sistemul totalitar şi cel democratic,
deosebirea se află în sfera crimei, a exterminării fizice a oricărui oponent,
determinată prin legi de
politica de partid și de stat.”
„Mai există şi
altele, bine surprinse de
criticul Alex Ştefănescu,
intervine Magicianul, anume aceea a ascensiunii
incompetenţilor într-o
societate a lipsei de
competitivitate, unde absența concurenţei
individuale reale generează
lenea, delăsarea și lichelismul.
Soljenițîn,
care a trăit în ambele regimuri - cel
comunist şi cel capitalist occidental, ne avertizează, însă, asupra riscurilor competiționale și a
individualismului exacerbat
în democrație, << iar lupta permanentă pentru
acestea a întipărit pe numeroşi obraji din Apus, trăsăturile adânci ale
anxietăţii şi chiar ale depresiei>> ( Discursul
lui Alexandr Soljenițîn la Universitatea Havard
- 8 iunie 1978). ,, În opinia mea, încerc eu un discurs,
democrației îi lipseşte ritualul de socializare. Absența
ritualului face ca omul să simtă singur,
aruncat în propria-i liberate. În
Democrație, individul se simte izolat,
trăiește viața ca pe o cursă
permanentă, ca aceea a eroului
din nuvela Singurătatea alergătorului
de cursă lungă, al lui Alan Sillitoe, care duce un război de unul singur împotriva
tuturor.
Ritualul de socializare, exacerbat în regimurile extremiste prin parade
paramilitare, conferea un oarecare sprijin protector în fața
ostilității lumii, nu „sentimentul
real de comuniune socială” despre
care vorbește psihanalistul Alfred Adler,
ci mai degrabă un simulacru,
dar care oferea măcar o iluzorie comuniune de solidaritate, de
stare dionisiacă, chiar dacă avea
ca mesaj
subliminal supunerea
necondiționată - spiritul de turmă (o
turmă și-un păstor).
În regimurile
politice extremiste, fie de dreapta sau de stânga, s-a marșat
pe aceste ritualuri
paramilitare - cuiburile de legionari cu ritualurile lor
mistice macabre specifice, respectiv
celule de partid și detașamentele de pioneri, utemiste, comuniste,
cu ale lor emanații
ultranaționaliste și cântece patriotice; toate acestea confereau o oare protecție psihică individului față de ostilitatea lumii.
Aceasta ritualizare nu
este posibilă în democrație.
Totuși nevoia de socializare, mai ales la tineri, este stringentă. Drept urmare
socializarea în grup de tipul bandei sau
găștii de cartier se produce ad-hoc,
fără ideologii și comandamente impuse. Acest lucru se manifestă la vârsta adolescenței.
Mai târziu, competitivitatea sparge gașca, declanșează individualismul și implicit stresul și anxietățile existențiale. Pentru cei
mai mulți cele mai nocive efecte ale stresului și
anxietății competiționale sunt
îmbuibarea și obezitatea, alcoolismul și
consumul de droguri. Pentru nevrotici,
însă, căutarea grupului de socializare devine imperioasă și aceștia sunt
adesea primele victime ale unor crestoși
falși și a unor secte radicale.
În vreme ce, în democraţie, crima este acţiunea unor
indivizi sau grupuri de indivizi delicvenţi,
din varii straturi sociale, care
acţionează impulsiv asupra altora, în sistemele totalitate crima este o <<raţiune de stat>>.
Eliminarea fizică a adversarilor sau a potenţialilor adversari ori a
oponenţilor este o practica
criminală adoptată de orice sistem totalitar, fie de stânga,
fie de dreapta.
Ca intelectual, Lucrețiu
Pătrășcanu a realizat
pericolul Cominternist asupra
problemei naţionale, dar încercarea lui de a demonstra la al patrulea congres
al PCR (Harkov - 1928), că moldovenii de dincolo de Prut sunt români şi
sunt majoritari, i-a adus din partea
delegatului Cominternului, Bohumil
Smeral, eticheta de <<oportunist de dreapta>> ce-l va urmări până la închiderea sa, în 1948, de către Dej
și lichidarea lui în închisoare sub acelaşi motiv naţionalist. Comunicarea lui de la Universitatea din Cluj, când, în
sala oglinzilor, răspunde la întrebarea unui student, anume că: <<înainte de a fi comunist sunt român>> i-a adus condamnarea și moartea.
E
suficient să citeşti mărturisirile lui Petre Ţuţea şi, să le multiplici la nivelul
intelectualităţii, din întreaga ţară ca să realizezi drama şi tragedia românilor -
ţărani, preoţi, intelectualii prinşi în vârtejul absurd al acelor
vremuri. Exaltarea ideologiei
unei societăţii ce se voia, în teorie, a fi cea mai umană dintre toate
societăţile posibile, în practică se
dovedea a fi cea mai inumană. ,,Ştiţi cum vorbeşte Magazinul istoric
despre Doftana? Universitatea de la Doftana. Or, Ceauşescu când a fost întrebat
unde a învăţat carte, cică în temniţă.
Eu am stat 13 ani uitându-mă pe pereţi. Şi când am spus << daţi-ne ceva să citim>> , ni s-a răspuns:<<V-am adus aici să vă tâmpim>>. Pur şi simplu!’’ (Petre Ţuţea –
Între Dumnezeu şi neamul meu, Ed. Arta grafică, Bucureşti , 1993, pp. 27-28).
Tâmpirea intelectualilor în închisori, în deltă sau la Canal, a fost metoda cea mai eficientă pentru spălarea creierelor. Inspirat din
gulagul rusesc, la rându-i inspirat din lagărele naziste, deportarea în
condiţii deosebit de umilitoare pentru intelectualul obişnuit cu anumite
rafinamente existenţiale, coborât
brusc şi brutal din bibliotecă și dus la Canal, era greu să reziste condiţiilor atât de
vitrege, pe care generaţiile şlefuite în
biblioteci le uitaseră. Viața sedentară, viața de șoarece de
bibliotecă a şters din genomul lor rezistența fizică la intemperiile vremii și vremurilor. E ca şi cum ai transplanta o
floare, fără să o adaptezi, pe pământurile siberiene.”
„Ce
a creat acest Lucian Pricop?” întreabă
din nou retoric, Horia Zilieru. „Nimic!
Sau ceva de genul unui roman, ca acela
al unei Eve, pe care l-am citit
din curiozitate, în care povestea experiența pe care a trăit-o ea,
într-o gară, când a avut prima
menstruație. Vai, ce mai dramă!...
Da, ceva de genul acesta poți
citi la alde Lucian Pricop…”
Sacerdotul
mai ia o gură de vin. Într-un colț al
gurii îi rămâne o pată.
„Maestre, zice Emilian Marcu, parcă a-i
fi băut cerneală. Dar bine c-o bem acuma și n-am băut-o în școală..., râde Magicianul de gluma
spontană. Trebuie întrebat Marius Tucă
de ce a aprobat în Jurnalul Național, un
asemenea articol denigrator la adresa
lui Zaharia Stancu?”
Cu
același gest larg, Sacerdotul dă a
lehamite din mână.
„Zaharia Stancu, continuă el, știm
ce a creat. Și dacă, în Desculț, a
pune botnițe țăranilor, la culesul
viilor, ar putea fi o exagerare, deși nu putem cunoaște dacă
nu a existat un asemenea specimen
de boier cărpănos până la patologic, celelalte romane sunt adevărate bijuterii literare; Șatra -
o adevărată epopee într-o impresionantă
ficțiune; Jocul cu moartea, un picaresc metafizic a cunoașterii vieții și morții într-o aventură inițiatică; Pădurea nebună - aspirația spre idealul iubirii și al cunoașterii (creativitate artistic-literară), Ce mult te-am iubit
- un imn închinat femeii mamă.
”
„Alex Ştefănescu se
simte ofuscat de cazul patologic al
boierului care pune botnițe țăranilor și-l prezintă, intervine Magicianul, ca
un scenariu propagandistic
comunist. <<Asemenea fapte, spune criticul nu s-au întâmplat în România>>, dar probabil că Alex Ștefănescu
uită, deliberat sau nu, cât de josnic
poate fi arivistul în lăcomia lui sau insul tiranic ajuns
în sfera puterii,
fie că-i român sau că face
parte din alte națiuni occidentale,
<<mai civilizate>>
cum le numesc românii de rând și chiar unii intelectuali.
Noi românii
suntem barbarii de la marginea Europei?!... Așa pare că ne percepe
onorabila Europă după
comportamentul decrepit al
iubiților noștri conducători care au pus botniţe, nu doar unei comunităţi
dintr-un cătun, ci unui întreg popor (să amintim doar raționalizarea
alimentelor în timpul epocii de aur
comuniste sau criza economică gestionată
de portocalii).
Cu
ce sunt mai umani şi prin urmare mai puţin psihopaţi oamenii noștri politici
raportați la boierul care a pus botnițe țăranilor, la culesul strugurilor, al
lui Zaharia Stancu?
Că romanul Desculț este o juxtapunere de texte, că suferă de exces de
jurnalism și de propagandă proletcultistă sunt absolut de acord cu
expozeul critic al lui Alex Ștefănescu, dar că un asemenea
comportament nu ar fi posibil decât la psihopați, aici se înșeală.”
„Teribil este romanul Jocul
cu moartea continuă Sacerdotul. Apoi, Ce
mult te-am iubit nu e roman,
în adevăratul lui
înțeles al definirii acestei
creații literare. Este mai degrabă un sublim poem în proză
închinat femeii-mamă, numit de G.
Dimisianu <<cea mai pură
carte>>.
Nu
se mai amintesc romanele din perioada
interbelică - Taifun ( 1937) -
Oameni cu joben(1941), cu notele lor
critice și scenele pornografice la adresa potentaților vremii, bogați și
depravați, mult prea
licențioase, scrise cu scop evident
comercial și pe care scriitorul nu vrea să le includă în opera sa.
Unii
consideră Oameni cu joben, drept
un <<roman de șantaj>>, scris la comandă se zice - o
blasfemie la
adresa familiei Manolovici ( una din cele mai bogate familii evreiești din epoca interbelică); alții îl consideră un atac la
adresa înaltei societăţi. Oameni
cu joben este scris cu mai multă grijă, pregătit în scop literar.
Avea
Zaharia Stancu, continuă Sacerdotul,
acolo la Uniunea Scriitorilor, o secretară
frumoasă foc. Eu eram un puștan
pe vremea aceea. Și povestea, cine povestea…, chiar a scris asta, eh, îmi scapă
acum că l-a surprins
pe Zaharia Stancu când i-o
trăgea secretarei pe sofaua din birou. El n-a observat când intrat
inoportun intrusul, era
complet absorbit de act, dar ea l-a văzut și i-a făcut semn cu mâna să dispară…”
„Ei, maestre , intervine Emilian, elegant cum îi este firea, observând
că discuția riscă să devieze spre
senzaționalul erotic, acestea le comentează
puștanii de liceu, studenții sau
ziariștii de la tabloide sau alte ziare
de scandal. Să lăsăm aventurile erotice ale lui Zaharia
Stancu în seama ziaristului Lucian Pricop de la Jurnalul
Național, că tot îi fac plăcere <<răutăți și mici scandale>> cum le numea Eminescu.”
Atenţionarea
elegantă al lui Emilian
își atinge scopul. Sacerdotul abandonează senzaționalul porno-erotic și
trece la Titus Popovici.
Vasile Anton, fragment din volumul în pregătire - Iluzie, nebunie și frumos, într-o carte
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu