Duminică,19 ianuarie 2014, ora 11.00
urcam scările la sala „Mihai Ursachi”, Casa cu absidă „Laurențiu Ulici”
a Uniunii Scriitorilor Filiala Iași. Nu-l văzusem niciodată pe regizorul Alexa Visarion și nu-l cunoșteam.
Mi-am amintit de
filmul „Înghițitorul de
săbii”. Nu este o celebritate cum a fost Sergiu
Nicolaescu.
Regizorul Alexa Visarion, un bărbat
frumos, cu bărbuță à la Kogălniceanu, ne prezintă o
prelecțiune
filosofico-estetică cu tema „Timp
mitic și timp actual în creația
artistică”. Autor a unui număr
de șase filme: Înainte
de tăcere, Înghițitorul de săbii ,
Năpasta, Vinovatul, Luna Verde. În prezent lucrează la filmul Ana după Balada
meșterului Manole.
Studiul filosofico-estetic despre timpul mitic și timpul actual în
creația artistică prezentat de regizorul
Alexa Visarion a fost greu de
îngurgitat de către auditoriu.
La final regizorul ne citește Sonetul XV al lui Shakespeare,
un sonet despre timp.
Și lupt de dragul tău, izbind în
timp/ Să-ți dau din nou ce-ți
fură el din nimb( Traducere
Neculai Chirica și Dan Grigorescu).
Cred că ar fi sunat mai bine, ultimul vers, dacă ar
fi fost tradus în viziune eminesciană: „să-ți dau al nemuririi
nimb.”
„Aș
putea spune că acesta a fost cursul vieții mele -
timp, creație, destin.”
Apoi Alexa
Visarion ne-a povestit cu o sinceritate deconcertantă câteva crâmpeie din viața sa. „Când tata
s-a întors de la canal m-a bătut
fiindcă am stricat un scaun. Tata a fost
arestat de comuniști de trei ori.
Despre primul Canal, (mi-am amintit și o spun pentru cine nu știe), a cărei decizie de a fi
construit a fost luată de
Gheorghe Gheorghiu-Dej la indicația lui Stalin, a scris Marin Preda cu mult umor (negru spunem noi, dacă construirea lui
nu ar fi fost atâta tragism), în Cel mai iubit dintre pământeni( vol. I)
. Doi, zice Stalin:
în chestiunea cadrelor burgheze
care râd de voi și lansează anecdote reușite (și aici Stalin
avu un gest, își netezi râzând mustața, ca și cum ar fi auzit și el aceste
anecdote reușite […] mă luă de braț și
mă duse în fața unei mese
cu harta României în relief, executată special pentru această întâlnire. El luă în mână un băț, îl puse pe
undeva pe lângă Cernavodă și apoi de-acolo făcu harști cu el până
pe lângă Constanța. Pe aici , zise, faci un canal care să lege
Dunărea de Marea Neagră, și îi trimiți acolo să-l sape pe toți ăștia care râd de voi. Să lanseze
de-acolo anecdote dacă or să mai aibă chef, și dai
două lovituri deodată… ( M.
Preda – Cel mai iubit dintre pământeni,
vol. 1, p. 213, Ed. Cartea Românească,
1984). Românii, neîntrecuți în bancuri, câți și-au
lăsat oasele la Canal, doar pentru că
regimul draconic de dictatură a proletariatului nu admitea râsul și cum
mulți mioritici nu se puteau abține să nu râdă, râsul le-a fost fatal. Cum
să interzici unui popor să râdă?
Majoritatea care a ajuns
la Primul Canal era formată din intelectuali de frunte cu
apucături burgheze sau mic burgheze, fiindcă ei erau creatorii de anecdote reușite.
Vezi tinere ce înseamnă a trăi într-un sistem concentraționar! A trăi într-un sistem concentraționar, fie de
stânga sau de dreapta, te poate costa libertatea și chiar viața pentru o simplă anecdotă
reușită. Gluma reușită nu e gustată nici de extrema dreaptă, nici de extrema stângă. Au
demonstrat asta și
cei de dreapta(amintește-ți de masacrele legionare) și cei de stânga (amintește-ți
de asasinatele din timpul dictaturii proletariatului - vezi „Memorialul
durerii”( Lucia Hossu Longin).
Așa
că, tinere alungă-ți gândul de la ideologiile extremiste. E mai bună de
o mie de ori o Democrație,
fie și
coruptă cum este a noastră , decât un comunism cu față umană. Trebuie să luptăm împotriva politicienilor corupți, nu
împotriva Democrației. Extremism politic
= Exterminare în masă. Să luăm aminte!
„Mama, a continuat
Alexa Visarion, a murit tânără de cancer. Eu am plecat la București și am dat examen la Teatru
și am intrat. Și , într-o sală pregăteam Năpasta. Eram pe-atunci în anul doi
și eram printre cei mediocri.
Năpasta este o piesă
atipică al lui Caragiale, dar cu
o mare încărcătură emoțională. În acel moment a intrat Lucian Pintilie , a privit și a zis : „Cam simpluț!...” Poate că acesta a fost momentul, imboldul care m-a motivat, sau cum i-am zis
eu ciocanul destinului. În anul trei am început să mă afirm… Eram puternic, vital, cu o energie
nebună. Lipsa tatălui mă fortificase.
Dar îmi lipsea comunicarea cu cineva.
M-am căsătorit la 18 ani, să am și eu cine schimba o vorbă
și de 49 de ani suntem tot împreună.”
În sală se aud aplauze. Da, e o performanță și un act de
mare voință să rămâi alături de femeia cu care Dumnezeu ne-a unit, mai cu seamă
în mediu artistic unde libertinajul erotic este o normă morală.
„Sunt un tip
emotiv. Nu pot să mint. Dacă mint
roșesc tot… Odată,
a continuat Alexa Visarion, o femeie mi-a dat o poză cu Iisus , zicea că a găsit-o în
aparatul ei de fotografiat, nu știu cum,
că ea nu pozase chipul Lui . Am pus-o în bibliotecă și într-o noapte m-am
trezit și am văzut în cameră
o lumină. M-am uitat pe direcția razei și am văzut imaginea lui Iisus
proiectată pe perete. Nu fumez, nu beau, nu mă
droghez, nu am halucinații… Sunt un tip religios. Cred în Dumnezeu… Mi-am zis că acesta e un
semn, un mesaj de dincolo, din a cincea
dimensiune.
Nu sunt
regizor. Regizorul este un
conducător. Eu fac un act regizoral. Acum lucrez la filmul Ana după Balada meșterului Manole. De fiecare dată când încep o nouă
creație, mă duc la mormântul lui
Eminescu să mă
încarc energetic cu lumina Luceafărului , dar și pe la
mormântul rivalului său la
nurii Veronicăi, la mormântul lui Caragiale. Asta îmi dă
o anume forță de a merge mai departe….
Am
regizat toate piesele lui Caragiale, pe toate continentele. La ruși am
fost întrebat, cum este considerat Caragiale un
dramaturg așa de mare, că e
aproape de neînțeles. Citind piesele traduse în rusă mi-am dat seama că traducerea lui Caragiale
era execrabilă.”
Filmul „Înghițitorul
de săbii” este o creație cinematografică reușită, dar „Luna
Verde” după cum spune Iulia Blaga, de la Hot News ro., este un film
cu și despre tineri, tineri homosexuali
care agață parteneri pe internet,
tineri care râd mult dar care nu
arată idealul noii generații de copii ai libertății democratice, spiritul afirmării
individualității, competitivității
și creativității.
E „un
film lipsit de logică și substanță”,
un proiect respins în 1987, reluat și
finalizat în 2010, care a consumat niște
bani și au produs o peliculă de doi
bani.
Un scriitor trebuie să știe să spună o
poveste captivantă, un regizor de film
trebuie să știe să exprime imagistic o
poveste fascinantă. Cred că acesta
este talentul – a ști să captivezi consumatorul de artă într-o poveste.
Cel
mai bun filon este povestea unei suferințe, a
devotamentului până la
sacrificiul de sine pentru un ideal -
pentru ceva sau pentru
cineva. Altfel povestea scrisă sau filmată se pierde
într-un haos fără cap și fără coadă.
Vasile Anton Ieșeanu, marți ,21 ianuarie 2014, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu