Moto: „Un critic literar, după ce a prezentat orgolios cartea unui autor mediocru, dar având o funcție importantă, retrăgându-se în sală șoptește către cei din jur că de fapt e o porcărie. Nu discutăm probitatea profesională a criticului, ci distincția dintre cele două forme de recunoaștere. Recunoașterea formală: cărți, recenzii favorabile, premii nu acoperă totdeauna o competență estetică reală. Însă , aceste cărți , recenzii și premii legitimează autorul în ridicarea altor pretenții, în obținerea unor funcții.” Dan Lungu
De multă vreme am vrut să scriu un mic eseu - o privire liminară - despre poemele și articolele editate de poetul Daniel Corbu, dar prins de treburi stringente am tot amânat.
Așa a trecut mai bine de un an, rămânând cu această datorie neîmplinită față de mine, nu față de poetul Daniel Corbu. Încă din 7 aprilie 2013, când am participat la sărbătorirea a șaizeci de ani de viață a poetului nemțean, am făcut cunoștință cu opera sa. Atunci mi-am propus să scriu un mic eseu. Dar cine știe, poate că acum a venit timpul să-mi împlinesc datoria față de mine.
Imediat , după ce am cumpărat cartea Postmodernism și postmodernitate în România de azi, scrisă și editată de poetul Daniel Corbu la editura sa Princeps multimedia am lecturat articolele și eseurile adunate în volumul menţionat.
Prins însă de noile noțiuni ce păreau a suna chimvalul viitorului cultural mi-am propus chiar să întreprind o cercetare mai atentă a acestor ultime curente ale culturii actuale, sau ca să ne înscriem în viziunea aristoteliană să studiez aceste categorii - postmodernism și postmodernitate cu care ne iluzionează civilizația de azi.
Postmodernismul, explică autorul, e un curent cultural, postmodernitatea se referă la condiția umană actuală - lipsită de valori culturale și idealuri autentice, haotică, angoasantă, „lipsită de reperele certitudinii” (Lefort, citat de Daniel Corbu), dezbinată și schizoidă și asta pentru că „omul postmodern locuiește simultan în mai multe lumi virtuale.” Fără repere cultural-metafizice autentice și fără ideal viața omului postmodern devine fără sens - o frunză-n în bătaia vântului.
În culegerea de articole și eseuri din cartea sa, Daniel Corbu afirmă că postmodernismul implica alte subcategorii, anume - metanațiune, cultură planetară, globalizare , transculturi, cultură fără frontiere, satul planetar, pluralism etnic și cultural, un adevărat Turn Babel al vieții culturale și existențiale cotidiene.
Poetul se întreabă ce loc ocupă omul în acest nou context cultural, îndeosebi omul de creație mioritic și cum pot face față culturile mici spre a nu fi absorbite de marile puteri culturale. În acest sens aduce ca argument teza lui Malraux anume că: „fiecare civilizație se definește prin ceea ce acceptă să sacrifice.”
Ideea sacrificiului din citatul lui Malraux ne conduce la doctrina lui Spinoza, anume a Creatorului care se dizolvă în creația sa (Dumnezeu sau Natura) sau la balada Meșterul Manole, în care creatorul își sacrifică, pentru creația sa, ce are mai drag - iubita, familia.
Globalizarea, afirmă Daniel Corbu, cu viziunile postmodernismului și postmodernității, conduce inerent la pierderea identității culturale și chiar a celei etnice - sunt cetățean al lumii, concomitent cu o repulsie față de spirit, omul fiind prins tot mai mult în mrejele „voluptății materiale până la alienare” - casă, prietenă (amantă), mașină – ce-i mai trebuie carte și cultură!
În această nouă dezordine culturală, micile culturi vor sfârși prin a fi asimilate sau dizolvare de noul Leviathan - modelulcultural american care oferă, consumatorului, monstruoasa iluzie a fericirii în masă - „fericirea pentru toți plus optimismul istoric ” (Pascal Bruckner citat de autor).
În literatura postmodernă, „agresiva provocare americană” a condus inerent la apariția literaturii de consum, în care excelează romanul-șoc, spectaculos, underground-ul anxios și angoasant sau genul fantasy - twilight sau mainstream.
Să nu-și închipuie cineva, nici măcar din cei rău intenționați, că aș crede că literatura de consum ar fi o literatură proastă. Nu! E o literatură receptată de un mare segment de populație. Nu e o literatură proastă, dar e aproape la fel ca tabloidele pe care le citești și le arunci la coșul de gunoi. Experimentalistă, naturalistă, profetică sau fantezistă, literatura de consum a preluat modelul american al romanului șoc.
Primul roman în stil american, pe care l-am citit a fost al franțuzoaicei Virgine Despentes - Trage-mi-o, unde întâlnirea a două prostituate, la care plictisul de moarte, cinismul, mizantropia și hedonismul violent ating pragul maxim, le conduc spre nivelul subteran cel mai de jos - acela al crimei sadice, haotice șiiraționale. Prostituția privită ca nivel minim al moralei se asociază aproape în mod fatal cu crima.
În literatura de consum, întâlnim cu predilecție marasmul, simplitatea senzorială, lipsa de ideal, dar totuși rămâi în memorie cu ceva, cu o idee măcar, cu un mesaj coerent. De exemplu, din romanul lui Helen Fielding - Bridget Jones: la limita rațiunii - rămâi cu mesajul că femeia e mereu în căutarea iubirii, induce cititoarei necesitatea exercițiului practic pentru femeia modernă, de a-și controla zilnic greutatea corporală și a urma perceptul moral de a nu accepta starea umilitoare, aceea de a fi pentru bărbat - „umbrela pentru vreme rea”.
De la Ionuț - Ingrid târfa, rămâi cu ideea morții ca mântuire după decăderea morală, o viziune realistă despre iresponsabilitatea genitorilor față de progenitură. Fără un model demn din casă copilul are tendința de a se lăsa sedus de modele negative ale străzii. În perioada de tranziție, moment al descompunerii lumii comuniste, tatăl, trimis în pușcărie pentru furt, determină decăderea familiei - mama devine alcoolică și întreține relații sexuale cu diverși bărbați, în fața fiicei, fără jenă.
Ingrid, aflată în plină criză a pubertății, este împinsă inevitabil spre prostituție Ce să facă o adolescentă „orfană” în această epocă a „voluptății materiale până la alienare”, cum a numit, postmodernitatea, Daniel Corbu? Se prostituează. Decăderea morală poate ajunge până la disprețul de sine. Asasinarea fetei de către bruta cu minte obtuză, limitat și ușor manipulabil, este pentru Ingrid , ajunsă la starea de animal hăituit, o moarte așteptată, izbăvitoare.
De la Doina Ruști – Lizoanca la 11 ani, aflăm despre condiția fetiței de 11 ani cu un tată alcoolic și o mamă de cârpă. Nevoită să se prostitueze pentru un codru de pâine și un adăpost de frica tatălui, pentru a supraviețui într-o lume indiferentă și egoistă, fetița acceptă sexul pedofililor. Lizoanca îmbolnăvește de sifilis un sat întreg. Doina Ruști transformă un fapt divers din tabloide - „făloșenie grețoasă a vânătorului de rating”, într-un roman de consum. De la Camille Laurens – Carnet de bal - despre viața de calvar a femeii căsătorite cu un afemeiat; de la Amélie Nothomb - Antichrista ,despre relația patologică de manipulare a colegei și prietenei de clasă - o relație sado-masochistă pe care, din păcate, am întâlnit-o în realitatea românească, la vârste mult mai fragede decât personajele romanului lui Nothomb. Unul dintre romanele literaturii de consum care incită cititorul la meditație este Particule elementare al romancierului francez Michel Houellebecq. Acest roman depășește, prin problemele de antropologie, psihanaliză și filozofie pe care le ridică, cu mult romanele lui Haruki Murakami - Pădurea norvegiană, Iubita mea Sputnik sau ale scoțianului Irwin Welsh Jeg sau Trainspotting.
Cum pornografia tinde tot mai mult să ia locul iubirii erotice și manifestărilor ei romantice, romanul lui Houellebecq ne propune, în locul sexului care ne complică și ne murdărește viața – fertilizarea in vitro. Particule elementare este un roman profetic de mare succes, al literaturii de consum, care detronează instanța falică. Ce vom pune în locul acestui regat pierdut?!...
Thrillerul polițist Millenium, al suedezului, Stieg Larson, te pune în fața sentimentului de perplexitate, aflând că bogăția, acumulată de o familie, poate transforma individul uman într-un scelerat - o bestie sadică.
Disprețul față de ființa umană în general și față de femeie în special, face din trilogia Millenium, nu doar o simplă poveste polițistă, ci un roman de critică morală a individului bogat, care se crede deasupra umanului, capabil de crime sadice în serie, amintindu-ne de personajul din Crimă și pedeapsă al lui Dostoievski, Raskolnikov, pentru care libertatea conștiinței îi conferă dreptul la crimă. De altfel societatea actuală spre asta se îndreaptă, altfel cum am putea înțelege teroriștii care ucid cu aceeași lipsă de discernământ moral oameni nevinovați, la întâmplare. Conștiința libertății a apus de mult, odată cu Tolstoi.
Romanul suedezului scoate în evidență comportamente tipice ale așa numitei high class, realiste până la groază prin faptul că pot fi identificate și în societate românească la beizadelele politicienilor.
Multă vreme am crezut în maxima pictorului spaniol Goya, anume că - somnul rațiunii naște monștri. Nu somnul rațiunii, ci stările extremiste în care ajunge omul - bogăția extremă sau sărăcia extremă, regimurile politice de extremă stânga sau dreapta care au conferit individului devotat puterii o libertate a conștiinței, până la fărădelegea crimei ridicată la rangul de faptă eroică.
Pentru om cea mai bună cale este calea de mijloc. A afirmat-o răspicat Socrate în urmă cu peste două mii de ani. Morala filosofului grec s-a sprijinit pe două dictoane înscrise pe templul din Delfi - ,,cunoaşte-te pe tine însuţi!’’ şi ,,nimic fără măsură!’’
A ieși din calea de mijloc înseamnă a ieși din raționalul uman. Orice formă extremistă, care îl scoate pe om din calea de mijloc, îl proiectează în irațional, în nebunie și absurd.
Puțini au luat în seamă acest mare adevăr socratic. Dovada! Secolul XX a fost secolul regimurilor politice extremiste și al războaielor exterminatoare - cel mai irațional și mai absurd secol din istoria omenirii. L-aș numi secolul tenebrelor.
Democrația e singura formă politică ce urmează calea de mijloc și care trebuie menținută ca formă politică cu orice preț. Literatura de consum este o literatură de succes facil. Fără îndoială, maestrul literaturii de consum a fost brazilianul Paulo Coehlo. Succesul magului brazilian a fost fulminant. Vânzarea cărților lui a atins cote nevisate de niciun alt scriitor. Cele mai mari edituri i-au cumpărat, pe bani mulți, drepturile de autor. Romancierul ajunge un fenomen literar mondial. O sută cincisprezece milioane de oameni de varii religii de la catolici, ortodocși la musulmani și de alte religii i-au citi cărțile.
Imitarea autorului brazilian i-a prins pe mulți în mreje la gândul îmbogățirii rapide. Și la noi mulți intelectuali, fără talent sau chemare literară, au mizat, după revoluție, pe literatura de consum, încercându-și norocul în această industrie literară care produce bani mai mult decât produce valoare.
Unul dintre scriitorii români contemporani, „maestru” al literaturii de consum este Dan Lungu. Ajuns mare vedetă literară, nu prin „competența estetică”, ci prin relația de cumătrie cu liberalul, Dan Lungu a beneficiat , cum el însuși spune în moto, nemeritat, de „multe recenzii și premii.”
La această industrie a literaturii de consum s-a angajat încă de la prima lui carte de proză scurtă Chintă la flegmă.Când scriitori mediocri se agață de pulpana politicienilor spre a se legitima ca autori, opera lor e maculatură, nu literatură . Oportunismul e fără îndoială sportul național cel mai agreat de mulți mioritici mediocri, fie ei politicieni, intelectuali, oameni de artă sau din alte varii domenii. Orgoliile mediocrilor , în speță a oportuniștilor sunt inerent mai mari decât a omului creator conștient de limitele sale. Cel mai adesea, orgoliul creatorului mediocru crește în proporție geometrică, în vreme ce competența sa literară cel mult în progresie aritmetică.
La această industrie a literaturii de consum s-a angajat încă de la prima lui carte de proză scurtă Chintă la flegmă.Când scriitori mediocri se agață de pulpana politicienilor spre a se legitima ca autori, opera lor e maculatură, nu literatură . Oportunismul e fără îndoială sportul național cel mai agreat de mulți mioritici mediocri, fie ei politicieni, intelectuali, oameni de artă sau din alte varii domenii. Orgoliile mediocrilor , în speță a oportuniștilor sunt inerent mai mari decât a omului creator conștient de limitele sale. Cel mai adesea, orgoliul creatorului mediocru crește în proporție geometrică, în vreme ce competența sa literară cel mult în progresie aritmetică.
Între Dan Lungu și Paulo Coehlo există multe asemănări fizice. Dan Lungu e brunet ca și Paulo, are ochi negri, poartă mustață și barbă á la Coehlo, probabil în încercarea de a-l imita fizic pe autorul brazilian , (deși Coehlo purta barbă din motive mistice – imitându-i pe cei din secta sikha, întemeiată în SUA în 1966, având la bază Scrierile vedice), și evident, are un început de chelie la fel ca romancierul brazilian.
Cel mai adesea poartă haine negre ca și Coehlo. Deși îl imită fizic, Dan Lungu este departe de a imita și sclipirile metafizice ale brazilianului.
Coehlo, spre deosebire de Dan Lungu, este un scriitor sensibil; el s-a adresat îndeosebi sufletului feminin, predispunând sexul frumos, prin exaltarea neoromantică și aventura mistică, care place mult femeilor, la reverie și visare. Femeile sunt etern receptive la iubire. Sufletul lor este mereu în căutarea unui mag, a unui sfânt sau chiar al lui Dumnezeu, pe care să-l servească. Din aceste motive, cel mai numeros public cititor al romanelor brazilianului au fost femeile și bărbații cu dominanta psihomentală feminină Din multe romane ale literaturii de consum, îți rămâne în minte ceva - o frază memorabilă, o cugetare, o viziune, dar din maculatura lui Dan Lungu nimic, absolut nimic, exact cum nimic nu-ți rămâne din tabloide.
Ba,în tabloide mai găsești o vorbă de duh, dar în romanele lui Dan Lungu – Sunt o babă comunistă, Cum să uiți o femeie nu afli absolut nimic interesant măcar o boabă de literă care să te înfioreze sau să-ți strepezească dinții.
Romanul Raiul găinilor nu l-am mai citit-o. Ar fi fost o pierdere inutilă de timp, fiind sigur, că e la fel de anost ca primele două menționate. Din romanele lui Dan Lungu rămâi doar cu o mahmureala mintală ca după o beție cu bere la pet - Trei stejari, Bucura sau Bergenbier, de unul singur.
Și totuși cărțile lui Dan Lungu, sunt traduse în zece limbi , sunt vândute la Paris. Cred că nouăzeci și nouă la sută se datorează prestigiului editurii Polirom și nu valorii literare a romanelor. Ele sunt exact, cum afirmă chiar el în studiul sociologic o „recunoașterea formală: cărți, recenzii favorabile, premii ce nu acoperă totdeauna o competență estetică reală.”
Ca să publici la Polirom, zisă și Cartea Românească , editura mascată a USR (după cum ne spune scriitorul Virgil Diaconu înCafeneaua literară din ianuarie 2013) sau România literară - he, he, monșer cum ar spune Marin Preda, trebuie să ai relații de cumătrie cu politicul, să fii pe liste la USR, să nu fii tăiat de pe listele întocmite pentru a putea intra direct la Salonul de carte de la Paris.
Sunt o babă comunistă a avut ceva succes și a fost vandabilă prin titlul. Cât privește conținutul e absolut fals. Unii vor putea spune că scriu toate acestea din invidie. Alții, din spirit de gașcă , se vor întreba obtuzi și aroganți, cine-i bă ilustrul acesta necunoscut de îl critică pe „maestrul” mioritic al literaturii de consum?
Nu e invidie și nici critică. E o constatare amară despre spiritul de gașcă din literatura noastră care promovează, sub oblăduirea politicienilor mioritici veroși și cu concursul lor nemijlocit - o literatură-maculatură. Politicianului nu are nevoie de valori spirituale, ci de slugi devotate care să-i umple buzunarele cu valori materiale.
În promovarea literaturii lui Dan Lungu se dezvăluie relații oculte, care fac,în această epocă a postmodernismului și postmodernității, dintr-un scriitor fără valoare o vedetă literară, la fel cum fac televiziunile, dintr-o târfă mioritică – o vedetă.
Epoca asta postmodernistă are un mare și execrabil neajuns: promovează nulitățile, în vreme ce autorii valoroși care scriu literatură adevărată, nu consumistă, sunt lăsați în umbră, ca de pildă Emilian Marcu, cu remarcabilele romane Iadul de lux și Suburbii municipale - superbe și sublime parabole, ce concurează cu romanele lui Kafka Procesul și Castelul.
Nu! Emilian Marcu nu are succes, nu e tradus pentru că nu secrie literatură de consum și nu face compromisuri literare cu politicianismul jegos doar de dragul de a se încununa cu titlul de autorlâc, în vogă azi. Din romanul Sunt o babă comunistă rămâi totuși cu ceva ; anume cu mirosul de tizic frământat de picioarele eroinei și cu mirosul de cartofi, scoși din fiertura pentru porci, din care se înfrupta copios țărăncuța Emilia pe când era copilă.
O așa imbecilă viziune despre condiția țărăncuței - ajunsă dintr-o fetiță ce călca balega pentru tizic - coana mare la oraș mulțumită de condiția ei mizerabilă de muncitoare la șaibă - o babă pensionară care regretă comunismul, numai o minte mediocră a putut-o gândi.
Să știe și Dan Lungu – comunismul nu s-a născut la sat! Comuniștii și-au găsit adepții în mahalalele „canaliei de pe uliți”, cum a numit Eminescu o anume pătură din târguri și orașe, ușor manipulabilă, pe care au organizat-o în hoarde proletare și au legitimat-o pentru instaurarea regimului lor utopic.
Cum a fost posibil comunismul pe plaiurile mioritice? Ei bine, am văzut ce se întâmplă când primitivului i se dă puterea, ce poate să facă? Își zice în sine că l-a apucat pe Dumnezeu de un picior și în limitarea lui obtuză crede că orice abuz îi este permis.
Politicianul penelist (era cât pe ce să scriu penalist , dar după cum s-a văzut mulți liberali au devenit peneliști,așa că nu e mare re diferența între penelist și penalist, doar de o literă), i-a deschis lui Dan Lungu - viitorul de euro, fiind proiectat din funcția de profesor de sociologie director la Muzeul Literaturii Române. După cum se vede, setea de parvenire a depășit la Dan Lungu, cu mult, setea de creație literară autentică.
Efortul regizorului Lucian Dan Teodorovici de a transpune în dramă nostalgia babei comuniste e salutar, dar este, cred, inutil. Probabil a trebuit să se supună unei cereri de sus sau unei cereri amicale.
Se va spune că nu e vorba de cine a instaurat comunismul, ci de nostalgia pentru formele degradant egalitariste ale comunismului. Așa este, dar deși e chiar în genetica psihologiei feminine o anume tendință spre comuniune - claca de pe vremuri spre exemplu era o formă rudimentară de comunism, asta nu înseamnă că femeia e cea mai nostalgică după comunism. Pe femeie o salvează de la capcana comunismului , materialismul ei funciar - simțul ei de proprietate mult mai puternic decât la bărbați.
Despre înclinația feminină spre formele de relaționare comunistă a remarcat genial, cu vreo două mii de ani în urmă, comicul Aristofan în Adunarea femeilor. De altfel, el nu făcea în comedia menționată o profeție (deși ar putea fi percepută și astfel) , ci credem mai mult că parodia în comedia Adunarea femeilor - Republica ideală al lui Platon. Anumite forme de comunism au fost manifeste mai întâi în comunitățile evreiești din acele vremuri. Asta e dovedită de faptul că numeroasele secte religioase de pe teritoriul Iudeii, din timpul stăpânirii romane, exersau traiul în comun. Prima sectă evreiască creștină care a dat religia creștină a demonstrat preexistența unei forme rudimentare de comunism.
Religia creștină are ca dominantă psihologia feminină - legătura colocvială, iubirea aproapelui, mila, iertarea, toate sunt dominate ale psihologiei feminine. Aceasta manifestare a femininului s-a impus în constituirea primelor comunități creștine, în care s-a instituit practic o primă formă de comunism; averile primilor enoriași care au aderat la prima comunitate creștină sunt donate în întregime comunității. Totul pentru noua religie - totul pentru secta creștină! … „fiindcă toți care aveau țarini sau case le vindeau și le aduceau prețul celor vândute și-l puneau la picioarele apostolilor. Și se împărțea fiecăruia după cum avea cineva trebuință.”(Fapte)
Cine se opune, cine ascunde puțin din avere este ucis. Așa au făcut bieții - Anania și Safira care au aderat și s-au lăsat botezați în noua sectă. Ei au pus însă ceva deoparte pentru zile negre. Se spune că Petru l-ar fi chemat pe Anania și i-ar fi imputat că „încercat să înșele Duhul Sfânt”. Imediat a căzut „secerat de moarte” și a fost îngropat.
La sosirea Safirei și ea a fost pusă la încercare și recunoscându-și fapta a căzut jos și a murit. Moartea lor, prezentată comunității creștine drept o moarte telecomandată de divinitate, în speță de Duhul Sfânt, este e o mistificare.
Uciderea celor doi a fost reală, înfăptuită rapid și pe șest de apropiații lui Petru, în condițiile în care ideea comunității de avere era o modalitate sigură de a-i aservi în sectă în mod absolut. Nimic din iubirea, înțelegerea și iertarea propovăduită de Isus.
La fel comuniștii aveau să asasineze numeroase familii, ca Anania și Safira, în numele ideologiei comuniste, căci ideologiaeste la fel ca orice religie - o credinţă.
Un delator, cum au fost numeroşi astfel de denunţători la comuniştii, i-a pârât pe cei doi mai marilor comunităţii creştine. Urmarea, uciderea fără judecată, cum au făcut și comuniştii peste tot unde au experimentat traiul de tip sectar.
Și totuși, comunismul a fost implementat, nu de al doilea sex, ci de primul sex social cu sprijinul cizmei sovietice și al Tătucului popoarelor, Stalin. Așadar, chiar dacă femeile au această înclinație nativă spre sentimentul de comuniune socială, benefic omului prin implementarea unei forme de colaborare, după cum ne asigură Alfred Adler, sunt departe de a fi adepte fanatice ale ideologiei comuniste.
La fel, extrema dreaptă, în speță legionarii au impus omul nou şi noua ordine sprijinindu-se pe un misticism macabru. Comuniștii au turnat în tipare noi totul – omul, instituțiile și statul - subordonate unui capo de tutti capi - o turmă și-un păstor , instaurând, astfel, în plină dezvoltare democratică europeană, cele mai odioase dictaturi.
Vasile Anton Ieșeanu, 8 iunie 2014, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu