Cartea mea ..., Cum să scriu un eseu..., doar cu 15 lei o poți avea. Comandă acum! Comandă cinci exemplare pentru doar 50 lei. Trimite comanda pe email:antonvasileiasi@gmail.com
Moto: ,,Dacă moartea e sfârşitul neechivoc şi definitiv al existenţei, se pune întrebarea dacă e un lucru rău să mori’’? Thomas Negel
Din povestirile Mariei:
,,Cred că aveam vreo şapte ani, eram, dacă îmi aduc bine aminte, în clasa întâi când am conştientizat moartea. Nu mai ştiu de unde îmi venise ideea asta. Poate am văzut vreo înmormântare, poate am discutat cu vreo colegă căreia îi murise mama…, poate am visat, poate am avut un coşmar… . Nu-mi amintesc cu precizie. Ce îmi amintesc este faptul că m-a obsedat o săptămână de zile. Îmi ziceam: dacă tot murim ce rost mai are să trăim? Cu trecerea timpului am uitat treptat de această obsesie a morţii’’.
La o vârstă un pic mai mare, la zece ani, filosoful spaniol Fernando Savater, la fel ca Maria, în una din angoasele copilăriei, conştientizează şi el moartea ,, şi eu o să mor’’. Dacă Maria a conştientizat-o, la doar şapte ani, e încă o dovadă că fetele se maturizează, cu cel puţin trei ani, înaintea băieţilor. Conştientizarea propriei morţi, spune filosoful spaniol, ,,a fost momentul în care, în sfârşit, am început să gândesc’’. Certitudinea personală a morţii, afirmă în continuare Fernando Savater ,,ne umanizează, ne transformă în oameni adevăraţi, în muritori’’ (Fernando Savater - Întrebările vieţii, Ed. Arc, Bucureşti, 2000, p.27).
Plotin a realizat această conştientizare, la vârsta de opt ani, când mergea la dascălul lui de gramatică: ,,se ducea la doica lui şi îi dezvelea sânii, dând să sugă;dar spunându-i-se într-o zi că este un copil rău,i s-a făcut ruşine şi a renunţat’’(Pierre Hadot - Plotin sau simplitatea privirii, p. 142).
De aici rezultă două concluzii: prima - momentul conştientizării morţii coincide cu ieşirea copilului din starea edenică, când copilul mănâncă din pomul interzis (a se vedea că acest moment nu are nicio conotaţie sexuală cum ne-a făcut să credem Sf. Augustin şi după el, toţi teologii; sau poate are, numai ideea în care acest moment coincide cu pubertatea); a doua - începerea formării raţiunii şi a discernământului moral.
Formarea raţiunii înseamnă cunoaşterea şi decelarea binelui şi răului. A doua concluzie este că, la fete, momentul acesta este trăit înaintea băieţilor, cu unu până la trei ani. Prin urmare, faptul că Eva a mâncat mai întâi, îndemnată de şarpe (a se vedea în şarpe efectul puberal) denotă că mitul biblic afirmă un adevăr biologic, anume că fetele se maturizează psihomental înaintea băieţilor.
Femeile nu îşi pun probleme filosofice, de genul, dacă viaţa are sens sau nu. Ele o trăiesc pur şi simplu. Şi o trăiesc mai altruist decât bărbaţii, dedicându-se creşterii şi educării nepoţilor. Totodată ele consumă, în general, droguri uşoare - alcool, cafea, ţigări în cantităţi mult inferioare bărbaţilor (în general, jumătate din cea consumată de bărbaţi).
Din aceste considerente şi din altele, femeile trăiesc, în medie, cu 5-10 ani mai mult decât bărbaţii. Sensul vieţii este dat de un scop, de o ţintă pe care vrei s-o atingi - profesiunea aleasă, creşterea şi educarea copiilor, realizarea socială, căsătoria sau renaştere spirituală, ca în cazul lui Tolstoi.
Apoi, după ce scopul a fost atins, ce mai e de făcut? Acum nu mai am nici un scop şi nu-i mai găsesc vieţii vreun sens. Parcă nici mâncarea nu mai are gust. Ce îmi mai place este doar cafeaua şi ţigara, dar nu ştiu dacă acestea sunt plăceri, dacă nu cumva am devenit dependent de aceste vicii şi dacă nu le identific drept plăceri.
Nu mai sunt plăceri, au devenit un fel de automatism, o dependenţă de aceste droguri: cum mă scol îmi fac cafeaua şi îmi aprind ţigara. Dependenţa de ceva sau de cineva să fie toată filosofia vieţii? Acum au apărut nepoţii.
Ocuparea timpului cu creşterea şi educarea lor mi-a creat o nouă dependenţă de viaţă. Le sunt absolut necesar, ies la plimbare în parc sau la locurile de joacă. Dar după ce vor creşte şi nu vor mai avea nevoie de mine, ce-am să fac?!... O să-mi aştept moartea?! Nu trebuie s-o aştept! Moartea vine totdeauna pe neaşteptate…. A fi util până în ultima clipă a vieţii este adevărata trăire a ei.
Iuvenal afirmă că ,,bătrâneţea este mai îngrozitoare decât moartea’’, dar nu specifică de ce este mai îngrozitoare decât moartea. Ea este mai îngrozitoare decât moartea pentru bătrânii bolnavi, îndeosebi pentru cei bolnavi de degenerescenţă mintală (Alzheimer) sau alte boli incurabile.
Pentru un bătrân sănătos fizic şi mintal, bătrâneţea este un stadiu de tranziţie spre o nouă libertate, nu-i doar antecamera morţii. Cel mai îngrozitor lucru nu este moartea ci pierderea minţii. Socrate afirma că: ,, cea mai mare nefericire ce poate lovi un om este aceea de μισόλογος,’’ (Lev Şestov - Noaptea din grădina Ghetsimani, p. 470). Poţi să pierzi tot, avere, glorie, părinţi, fraţi surori, copii, patria, toate acestea nu înseamnă nimic, dar dacă aţi pierdut raţiunea sau renunţaţi de bunăvoie la ea (alcoolicii şi cei ce se droghează) ai pierdut totul.
Iov a pierdut totul - avere, copiii, a fost lovit de boli, dar nu şi-a pierdut credinţa şi mintea. Iov îşi blestema ziua în care s-a născut, dar nu a abdicat de la credinţă şi mintea lui în pofida nenorocirilor nu a luat-o razna. Nu ne putem controla mintea; mintea este aceea care ne controlează pe noi. Nu putem şti când mintea o ia razna. Depresivii nu-şi pot conştientiza nevroza (decât în cazuri excepţionale, spre exemplu cum sunt medicii profesionişti), cu atât mai puţin psihoticii.
Mulţi, mai ales dintre nevrotici, nu găsesc vieţii vreun sens. Dar viaţa nu are sens dacă nu-l găsim noi. Ar însemna să admitem viziunea absurdă că, moartea este ţinta vieţii. Poetul-filosof Lucian Blaga recomanda tinerilor să găsească ,,un înţeles vieţii’’.
George Coşbuc, care vedea viaţa drept o luptă, recomanda la fel:,,Iar de n-are scop viaţa / fă să aibă clipa scop’’. Viaţa este scumpă şi frumoasă când ne luptăm cu greutăţile ei, nu când trăim la dolce vita. Momentele cele mai fericite din viaţa omului sunt acelea când omul realizează, prin capacităţile sale mintale şi fizice, prin propria sa muncă ceva util celorlalţi, când iese învingător dintr-o încercare dramatică a vieţii, când îşi aduce aportul creativ în lume. A lăsa moştenire o cât de mică creaţie spirituală, reprezintă adevăratul sens al vieţii. Cantonarea în materialitatea instinctuală a lumii înseamnă nimicnicie şi abrutizare.
In Mitul lui Sisif, Albert Camus găseşte absurdul vieţii în faptul că lumea, adică societatea nu reuşeşte să satisfacă nevoia de sens a individului. Dar de ce societatea, lumea, Universul trebuie să dea sens vieţii noastre? Dacă acceptăm ideea că Dumnezeu ne-a creat după chipul şi asemănarea sa şi dacă cunoaşterea ne-a făcut egali cu El, atunci de ce aşteptăm ca Universul, lumea să dea sens vieţii?
În această situaţie noi trebuie să dăm sens vieţii. Chiar de nu am fi fost creaţi de un zeu, dacă am fi evoluat din maimuţă, faptul că avem minte, voinţă şi liber arbitru, ne conferă, spre deosebire de oricare alte vieţuitoare, această aroganţă divină, de a da noi înşine sens vieţii. Din aceste considerente, nu putem să subscriem viziunii lui Camus şi cu atât mai puţin sofisticii lui Thomas Negel, anume: ,,ceea ce facem acum nu va mai conta peste un milion de ani’’(Thomas Nagel - Veşnicie întrebări, p. 29).
Contează foarte mult ce facem, aici şi acum, pentru omul de peste un milion de ani. Altfel, nu ar mai conta nimic din trecut şi din istoria omenirii. Dar contează, foarte mult, idealul, pentru noi înşine. A trăi pentru ceva, respectiv, a avea un ideal (unii pot trăi pentru bani, mâncare, distracţii facile, dar e un drum înfundat) sau pentru cineva (o mare iubire) e ceea ce dă sens vieţii umane. Cel mai important lucru e să trăieşti pentru un ideal (un ideal, nu o utopie). Un ideal poate fi scopul suprem spre care se îndreaptă asiduu, perseverent o conştiinţă prinsă într-o activitate creatoare.
Adler a descoperit sensul vieţii în ,,sentimentul de comuniune socială’’. Acest sentiment se naşte cu deosebire în ritualuri. Ritualul este văzut de vechii greci ca fiind una din cele patru nebunii divine. Alături de nebuniile profetice, poetice, erotice, Socrate o numeşte nebunia ,,iniţiatorului întru misterii’’ (Anton I Adămuţ), ,,nebunia rituală’’ (Dodds). Este o nebunie ce vine de la zeul Dionysos. În ritual, în sentimentul de comuniune socială, simţi cu adevărat trăirea vieţii. Nebunia rituală este un admirabil exerciţiu de comuniune socială. Regimurile extremiste de dreapta (fascismul) sau de stânga (comunismul) au excelat în aceste ritualuri, ceea ce-i conferea individului un sentiment de apartenenţă la un grup, de apărare în faţa angoaselor existenţiale şi-i dădea iluzia, de sens al vieţii, individului anxios. Deşi, democraţia este regimul politic ce corespunde cel mai bine mentalului uman, are mari defecte psihologice, le-aş numi, prin promovarea unui profund şi puternic individualism de anvergura supraomului lui Nietzsche şi absenţa ritualului de grup. Absenţa ritualului diminuează sentimentul de comuniune socială, dezvoltă anxietăţile, nevrozele şi amplifică sentimentul acut a lipsei de sens vieţii.
În democraţie, singurele organizaţii, care practică ritualuri, sunt lojele masonice, biserica şi discotecile. Deşi există, la tineri îndeosebi, o asociere de grup, absenţa ritualului de coagulare, fac grupurile rapid dezintegrabile. În această situaţie, tinerii se simt abandonaţi, nu găsesc sens vieţii şi devin vulnerabili, gata oricând să cadă pradă viciilor, drogurilor, (mai nou etnobotanicilor) şi perversiunilor sexuale.
O aspiraţie excesivă (care depăşeşte capacităţile financiare, fizice, psihice mintale), conduc inerent la eşec. De regulă, eşecul generează nevroza şi implicit sentimentul absurdului. Idealul, pentru om, poate fi faima, plăcerea, distracţia, luxul, triumful sau simpla supravieţuire, dar omul a fost predestinat cunoaşterii şi, adevăratul ideal îl găsim în cunoaştere şi muncă.
Viaţa e un fenomen biologic serios, nu doar la dolce vita, dar nimeni nu poate renunţa la spiritul ludic, la momentele de distracţie. Calea de mijloc e cel mai bun şi mai eficace panaceu pentru minte, inimă şi cuget. În aceasta constă, de altfel, şi selecţia naturală la oameni. Extremiştii vieţii, fanaticii muncii sau depravaţii, ies inerent din calea de mijloc şi din uman şi suportă consecinţele excesului.
A conştientiza moartea înseamnă a filosofa, iar a filosofa, după Platon, înseamnă: ,,a te pregăti pentru moarte’’ (Phaidon). Eu am altă viziune asupra gândirii: cu adevărat începem să gândim, nu când conştientizăm moartea, ci când începem să iubim, când ne îndrăgostim.
Gândirea este legată nemijlocit de Eros şi de viaţă şi nu de moarte. Dar poate că moartea e momentul când începem cu adevărat să iubim. Cei care au trăit ELM (experienţe la limita morţii) şi-au reevaluat atitudinea etică faţă de aproape, ca şi când învăţătura lui Isus, iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi, le-ar fi fost implantată în acele momente de moarte clinică.
Ne putem imagina propria noastră înmormântare? Stephen Covey ne propune un asemenea exerciţiu, adică să începem viaţa cu gândul la final, spre a ne face conştienţi de zădărnicia acumulării de averi: ,,Cineva a întrebat pe altcineva la moartea unui prieten comun: <<Cât a lăsat? A lăsat totul>>’’ (Stephen Covey - Eficienţa în şapte trepte, p. 84).
Primul care a scris despre moarte a fost Epicur. Cine altcineva putea să scrie decât un filosof al plăcerii. Recuzând mocirla hedonistă, care, conform şcolii hedoniste ar duce la suicid, Epicur susţine că viaţa plăcută constă în preponderenţa plăcerilor katastematice, ce pot fi prelungite la infinit, (pe care noi le identificăm cu plăcerile spirituale), asupra plăcerilor kinematice - plăceri senzoriale trecătoare.
A căuta plăcerea şi a fugi de suferinţă, aceasta e morala epicuriană. Dar filosoful grec se referă la plăcerile spirituale. A alerga după plăceri senzoriale - băutură, mâncare, ×sex, chiar dacă nu conduc la suicid, conduc, inerent, la moarte prematură (care-i tot o sinucidere din excese bahice sau pantagruelice). Desăvârşirea plăcerilor înseamnă, ca în alte filosofii etice greceşti, a atinge ataraxia, o înţelegere superioară a vieţii, moment ce induce starea de linişte şi imperturbabilitate; aceasta, după greci, ar fi cea mai înaltă formă de fericire şi adevăratul obiectiv al viţeii. Ataraxia impune stabilirea limitelor vieţii, eliminarea fricii de moarte, renunţarea la dorinţele inutile şi la falsele satisfacţii. Epicur în Scrisoare către Meneceu, susţine că, ideea morţii, (pe care numai oamenii o conştientizează), nu trebuie să ne facă să renunţăm la fericire şi la plăcerile vieţii.
Dar ataraxia, după cum a dovedit, Ion Biberi, în studiul său Thanatos, această forma mentis, pretinsă de vechii greci şi de Epicur că ar fi apogeul plăcerilor, se instalează, cu adevărat, doar la cei care trăiesc sau au trăit experienţa morţii: ,,Inerţiei din epoca anterioară i-a urmat un calm lânced, o dorinţă de repaus, o groază de efort şi de mişcare’’ (In Biberi - Thanatos, p. 51). La Epicur, ataraxia înseamnă, în plus, cultivarea prieteniei. Adunând în grădina lui adepţi, Epicur a găsit cel mai bun remediu împotriva singurătăţii - cultivarea prieteniei. La tinereţe, prieteniile se leagă lesne, dar la bătrâneţe, oamenii nu se mai vizitează decât doar din interes sau dacă, asemenea lui Epicur, deschid o şcoală de filozofie.
Plotin, în ultima parte a vieţii, suferind fiind, era ocolit de discipoli şi de prieteni. Încercarea lui Epicur de a ne împăca cu ideea morţii, (Scrisoare către Meneceu) şi de a ne elibera de teroarea ei, cum că: ,,moartea nu înseamnă nimic pentru noi’’, nu are darul de a ne linişti: moartea nu doar că ne privează de plăceri, pe care numai viaţa ni le poate oferi, dar moartea înseamnă şi sfârşitul a toate, intrarea noastră în neant.
Heidegger ne îndeamnă să gândim moartea ca un orizont, iar profesorul american Stephen R. Covey ne propune să începem cu gândul la final şi să ne imaginăm propria moarte. În fond, în această mişcare veşnică în spirală a vieţii, ca o istorie ce se repetă, fiecare individ nu reprezintă mai mult decât reprezintă o secvenţă din codul genetic, o infimă informaţie pierdută în eternitate. Din aceste considerente, moartea este un rău. Dar când existenţa devine o povară pentru alţii, moartea poate fi o izbăvire. Cu cât îmbătrânim mai mult, cu atât devenim o povară pentru familie şi pentru societate. Dar, de ce ne gândim la moarte, când conştientizăm că este răul cel mai mare al lumii? Spinoza o respinge vehement: ,,Un om liber, la nimic nu se gândeşte mai puţin decât la moarte, iar înţelepciunea lui nu este o meditaţie despre moarte, ci despre viaţă’’. Şi totuşi, oamenii simpli, ţăranii noştri, când se apropie de limita biologică, conştientizează moartea şi se pregătesc minuţios pentru final. De aceea, respingem acest optimism al lui Spinoza; fiecare vârstă îşi are obsesiile ei. Copiii nu conştientizează moartea sau, ca în povestirile Mariei şi scrierile lui Fernando Savater, doar unii o conştientizează. Tinerii trăiesc atât de plenar sentimentul de comuniune socială, în cercul de prieteni, încât arareori, doar unii izolaţi, conştientizează limitele vieţii.
Heidegger ne îndeamnă să gândim moartea ca un orizont, iar profesorul american Stephen R. Covey ne propune să începem cu gândul la final şi să ne imaginăm propria moarte. În fond, în această mişcare veşnică în spirală a vieţii, ca o istorie ce se repetă, fiecare individ nu reprezintă mai mult decât reprezintă o secvenţă din codul genetic, o infimă informaţie pierdută în eternitate. Din aceste considerente, moartea este un rău. Dar când existenţa devine o povară pentru alţii, moartea poate fi o izbăvire. Cu cât îmbătrânim mai mult, cu atât devenim o povară pentru familie şi pentru societate. Dar, de ce ne gândim la moarte, când conştientizăm că este răul cel mai mare al lumii? Spinoza o respinge vehement: ,,Un om liber, la nimic nu se gândeşte mai puţin decât la moarte, iar înţelepciunea lui nu este o meditaţie despre moarte, ci despre viaţă’’. Şi totuşi, oamenii simpli, ţăranii noştri, când se apropie de limita biologică, conştientizează moartea şi se pregătesc minuţios pentru final. De aceea, respingem acest optimism al lui Spinoza; fiecare vârstă îşi are obsesiile ei. Copiii nu conştientizează moartea sau, ca în povestirile Mariei şi scrierile lui Fernando Savater, doar unii o conştientizează. Tinerii trăiesc atât de plenar sentimentul de comuniune socială, în cercul de prieteni, încât arareori, doar unii izolaţi, conştientizează limitele vieţii.
Maturii sunt prea prinşi în mrejele plăcerilor kinematice şi katastematice să o conştientizeze. Când omul se apropie de vârsta a treia sentimentul lui Thanatos devine covârşitor. Or, singura salvarea în faţa acestui sentiment copleşitor este cultivarea prieteniei. A rămâne singur în faţa lui Thanatos, când acesta pune tot mai mult stăpânire pe conştiinţă, înseamnă a trăi angoasele înspăimântătoare ale morţii. Viaţa e un film care se apropie de Sfârşit.
Depănarea amintirilor cu un prieten face bătrâneţea suportabilă. Cu toate acestea, pe patul de moarte, nimeni nu-ţi poate alina anxietatea morţii iminente, nici chiar prietenii. Deşi înconjurat de prieteni, Aldous Huxley se foloseşte de o doză de mescalină, spre a face trecerea, dincolo, mai uşoară. Cu toate acestea, spaimele morţii nu-l ocolesc, cel puţin asta subînţelegem din cele descrise de soţia sa Laura, în This Timeless Moment: A Personal View of Aldous Huxley: ,,Buza de jos a început să se mişte ca şi cum s-ar fi luptat să respire.[…] Tremurul buzei de jos a durat puţin şi a părut să reacţioneze perfect la ceea ce spuneam. […].Tremurul a încetat, respiraţia a devenit tot mai lentă şi n-am mai văzut nici un semn de contractare, de zbatere. Atât doar, respiraţia a devenit tot mai lentă…’’ (Stanislav Grof - Călătorie ultimă (dincolo de frontierele morţii, p.505-506). Este viaţa, chiar şi pentru reversul plăcerilor existenţei, preferabilă morţii? Răspunsul îl dă eroul grec, Ahile. La invocarea spiritelor de către Ulise, falnicul erou îi mărturiseşte că ar prefera să fie, în lumea asta, ultimul porcar, decât erou în lumea lui Hades. Dar cu siguranţă, cel care exprimă această aserţiune este Homer (nu Ahile), fondat pe spiritul raţionalist grec.
Aşadar, viaţa eternă, poate fi o şansă a decodării ADN-ului uman. Viaţa eternă de dincolo este sau poate fi o fascinantă iluzie. Viaţa trebuie trăită, la maxim, aici şi acum. Reuşita vieţii eterne, aici pe Pământ, ne poate vindeca de iluziile vieţii eterne de dincolo.
Dacă lumea de dincolo nu există, ci e doar o iluzie, indusă de religii, de anxietatea existenţială şi angoasele morţii, de ce murim cum murim, căci fiecare murim după cum am trăit, adică, după cum ne este sufletul?
Bibliografie:
1. Fernando Savater - Întrebările vieţii, Ed. Arc, Bucureşti, 2000
2. Pierre Hadot- Plotin sau simplitatea privirii, Ed.Polirom, Iaşi, 1998
3. Platon - Phaidon
4. Lev Şestov – Noaptea din grădina Ghetsimani (Privilegiaţii şi dezmoşteniţii istoriei, Ed. Polirom, Iaşi, 1995
5. Anton I- Adămuţ - Seducţia ca spaţiu al cenzurii, Ed. Junimea, Iaşi, 2004
6. E. R. Dodds – Grecii şi iraţionalul, Ed. Polirom , Iaşi, 1998
7. Stephen Covey – Eficienţa în şapte trepte, Ed. Allfa, Bucureşti, 2000
8. In Biberi – Thanatos, Ed. Curtea Veche, Bucureşti,2000
9. Stanislav Grof - Călătorie ultimă - Dincolo de frontierele morţii, Ed. Elena Francisc, Bucureşti,2007
Vasile Anton Ieșeanu, 8 august 2014, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu