În romanul Tobele mute, Emilian Marcu a scris o poveste cu un remarcabil talent narativ într-o manieră originală, plină de autenticitate, cu o putere de pătrundere a sensului cuvintelor și imaginilor poetice ce scoate la iveală dragostea înnăscută a artistului, poet și prozator, pentru cuvânt. El vădește, în același timp, o bună cunoaștere a oamenilor și caracterelor, a traiului omului simplu în natura vitregă a Siberiei. Autorul posedă intuiția adâncă a scriitor
Alegoria, spune Hegel
în Prelegeri de estetică, face parte din categoria comparațiilor ce se stabilesc între semnificația
evenimentelor și faptele personajelor. Asta o deosebește de parabolă care este
o comparație a trăsăturilor
exterioare.
Ce a fost oare
comunismul pentru oamenii din
est? Nu oare un sat-lagăr, în care munca
forțată pentru victoria comunismului și viitorul luminos a fost o permanentă constrângere? Socialismul
a promovat „economia politică a muncii
silnice”(Glucksmann – Bucătăreasa și mâncătorul de oameni).
Din acest motive și
altele de natură estetică, în opinia mea, Tobele
mute este cel mau bun roman românesc
din ultimii douăzeci de ani. Și nu o spun
spre a-i aduce laude deșarte sau a-l măguli pe Emilian Marcu,
ci pentru că romanul Tobele mute, prin
apologia adusă prizonierilor deportați
în lagărele sovietice, din toate spațiile Europei și Asiei, pe unde
armata sovietică „eliberatoare”
mărșăluise, este o creație
literară de înalt umanism.
Emilian Marcu spune
povestea omului simplu, prins
în tăvălugul armatelor, care, în
condițiile unui nivel minim de supraviețuire, nu-și pierde
umanismul. E aproape
de neînțeles și de necrezut! „Ce anume le-a salvat integritatea de oameni?” se întreabă
siderat filosoful ungur,
marxistul Georg Lukacs.
Eliberat din lagăr,
după atâta amar de timp, Ion Alnimănui, născut și crescut în acel loc, nu
se poate desprinde de lagăr, dar realizează că
adevărata libertatea pentru
copilul lui și al Aliei, e să trăiască „ca om care nu trebuie să cunoască porțile închise.” Analogia
cu sistemul comunist ca sistem cu
porțile închise este
evidentă. În acest roman,
Emilian Marcu pune o întrebare fundamentală
pentru existența umană – Ce este libertatea? Nu voi dezvolta subiectul. El se regăsește
în eseul meu despre
romanul libertății, eseu ce
va fi publicat în viitorul număr al revistei Onyx.
Dar
pun următoarea întrebare. Dacă,
în societate actuală,
libertatea este garantată politic, poate
fi libertatea umană autentică, reală ,
deplină? Libertatea,
în sălbăticia taigalei, nu
înlesnește oare un grad mai mare de eliberare a ființei umane decât aparenta libertate conferită de
civilizația globalizării, prin
garanția politicului?!
Dependentă libertății umane de
sistemul politic instaurat, face ca
libertatea să fie relativă.
Democrația, drept cea mai propice
formă politică pentru libertatea
umană, poate eșua
lesne în dictatură, iar dictatura,
se cunoaște din istorie,
constrânge la maxim libertatea individului.
Este posibil ca Emilian Marcu să ne dezvăluie, într-un viitor roman, necesitatea omului de trăi libertatea în sălbăticia naturii. Oare reîntoarcerea la natură nu este cea mai bună cale, pentru om actual, de a trăi o libertate autentică?! Vom vedea asta în viitorul roman al lui Emilian Marcu.
Este posibil ca Emilian Marcu să ne dezvăluie, într-un viitor roman, necesitatea omului de trăi libertatea în sălbăticia naturii. Oare reîntoarcerea la natură nu este cea mai bună cale, pentru om actual, de a trăi o libertate autentică?! Vom vedea asta în viitorul roman al lui Emilian Marcu.
Vasiler Anton Ieșeanu, 18 octombrie 2014,Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu