„ Era bănet nu glumă! O adevărată comoară și mai multe nu. ” Emilian Marcu - Tobele mute
Dacă dreptatea este o artă a hoției, libertatea e în cătușe. În aroganța lor, marile puteri nu aleg calea de mijloc, ci doar forța și amenințarea cu forța. Războiul, spune Freud, atâta vreme cât există state, națiuni și naționalități, nu poate fi eliminat. Războiul, afirma, paradoxal, Proudhon, face parte din morala umanității. Care morală?! Morala celui mai puternic?! Cel mai puternic are totdeauna dreptate!
Dreptatea ca folos al celui mai tare a fost negată de Socrate în Republica lui Platon. Dreptatea, afirma Socrate e mai de preț decât o„grămadă de aur”. Dacă dreptatea este mai valoroasă decât o grămadă de aur, atunci cum se face că cei mai mulți preferă „o grămadă de aur” dreptății?!
Împotriva acestui principiu moral al lui Socrate s-a ridicat sofistul Thrasymachos care susținea că dreptatea „este folosul celui mai tare”. Afirmația lui Thrasymachos, contrazicându-l pe Socrate a rămas perfect valabilă și în zilele noastre – „dreptatea este folosul celui mai tare”, iar cel mai tare e „puterea constituită”, fie a unei țări mici, fie a unei mari puteri.
Rușii, spre exemplu, luând aminte la cugetarea sofistului Trasymachos, anume că „dreptatea este folosul celui mai tare”, refuză să mai dea înapoi tezaurul românilor. Pentru ruși „o grămadă de aur” este mai valoroasă decât dreptatea. Așa au ajuns, după două mii de ani, să fie mai „înțelepți” decât Socrate.
Noi cetățenii care nu facem parte din „puterea constituită”, ne îmbătăm cu apă rece dacă credem în dreptatea socială imparțială și echitabilă. În orice regim politic abuzul „puterii constituite” comite nedreptăți. O nedreptate comisă înseamnă nefericirea celor asupra cărora s-a comis. Dacă nedreptatea aduce profit și folos celui puternic, ce contează nefericirea celor care au fost nedreptății?!
Exemplele pe plaiul mioritic, o Doamne, nici o carte de mii e pagini nu ar ajunge să enumere nedreptățile comise de „puterea constituită” sau marile puteri. Dar noi, românii, ce alegem?! Dreptatea sau o grămadă de aur?
În Republica, spune Constantin Noica, Platon nu vorbeşte despre un tip de stat ideal, ci despre, un tip de om ideal - omul suveranității morale. Cu excepția lui, Socrate, Isus, Gandhi și Eminescu nu cred în „omul suveranității morale”. Nu există oameni sfinți. Așa zișii sfinți sunt niște farisei. Sf. Anton s-a dus în pustiu să scape de ispite. Nu a scăpat. Fantasmele-ispite i-au bântuit imaginarul și l-au ispitit, cu osebire, acolo în pustiu.
Natura umană nu poate să stăpânească acest ideal moral. E doar o iluzionare, o amăgire și un fariseism monahal. Dostoievski a intuit ființa umană mai bine decât Tolstoi. El a găsit la om, îndeosebi la spița masculină, o natură - „violentă, lașă, răzbunătoare, instinctuală, fariseică, duplicitară, irațională.” Să fie vorba oare numai de omul rus?!...
Și Nietzsche a văzut, în supraom, pe omul suveranității morale, dar azi, după atâta amar de istorie tragică, îmi este teamă de acest om supramoral. Omul suveranității morale e un ideal, la fel ca Republicaideală al lui Platon la fel ca și dreptate și libertatea umană.
Platon, spune Constantin Noica, vorbește despre Republica interioară a omului care este în consonanţă sau disonanţă cu Republica exterioară . Este același lucru cu spusele sofistului atenian - dreptatea este folosul celui mai tare.
Cum, cel mai tare este omul puterii constituitei, omul de rând trăiește viața în societatea modernă mult mai constrâns decât liber, căci afirmă Platon în Republica – „fiecare stăpânire legiuiește potrivit cu folosul propriu : democrația face legi democratice, tirania – tiranice” și „declară că acest folos propriu este, pentru supuși, dreptatea.”
Experiența noastră democratică ne indică o mică diferență între dictatura comunistă și democrația coruptă. Dreptatea, în pofida argumentației socratice, rămâne în continuare, indiferent de forma politică, indiferent de idealurile clamate de Uniunea Europeană - „folosul celui mai tare ”.
Chiar dacă democrația proclamă libertatea și demnitatea umană, idealurile susținute de Petre Țuțea în aserțiunea sa, anume că „democrația este singurul sistem politic compatibil cu libertatea și demnitatea umană”, dacă nu am observa cum, în așa zisă democrație românească, omul de rând este umilit de guvernările abuzive, supus capriciilor politicienilor corupți, am putea chiar fi seduși de regimul democratic.
În pofida declarațiilor emfatice pe toate canalele de televiziune, unde cei care „ne fac legi și ne pun biruri”, se erijează în apărători ai valorilor fundamentale ale democrației, „ne vorbesc filosofie”, se închină cabotini la „patrie, virtute” și sărută fariseic drapelul țării, nu mai sunt pe deplin încredințat că democrația este singurul sistem politic compatibil cu libertatea și demnitatea umană.
Democrația suferă de cel mai grav flagel moral – corupția, abuzul de putere și nedreptatea. Nedreptatea generează non-liberate sau o libertate iluzorie. În aceste condiții libertatea devine „problema cea mai nebuloasă”,cum spune Constantin Dram,
Fără dreptate nu există libertate! Și atâta vreme cât dreptate în democrație, este dreptul celui mai tare, adică a politicianului, libertățile individuale, consfințite de Constituție, sunt simple texte teoretice, lipsite de temeiuri practice pentru cei mulți.
În comunism, te mai plângeai, împotriva abuzurilor și nedreptăților, secretarului de partid. Acum cui să-i mai ceri apărarea? Avem libertatea cuvântului. Ei și ce? Poți să urli la toate televiziunele, despre nedreptățile a căror victime ești. Urli ca Moise în pustiu! Nu te-aude nimeni. Cu atât mai puțin „imparțiala” noastră justiție.
Corupția, acest flagel al Democrației, generează, ca o reacție în lanț, abuzuri și nedreptăți sociale greu de stăpânit și mai ales greu de vindecat.O haită e hiene flămânde, de la miniștri, judecători, procurori, polițiști și ziariști lingă , experți în acte de banditism, dirijați de profesioniști în spălarea de bani și de creiere, se îmbogățesc, furând din buzunarele noastre tot mai sărace. Simte omul când i se fură un leu, un euro… sau chiar mai mult din buzunar?! E ca și cum i-ai fi dat unor cerșetori…Doamne, mă îngrozesc acești hoți-cerșetori.
Pe acest fond social, profund viciat și imoral, apar, spune Dostoievski „… trichine noi, niște vietăți microscopice, care pătrund în corpul omului” și „oamenii devin toți agitați și nu se mai înțeleg între ei.Oamenii nu mai știu să judece ce este bine și ce este rău”.( Dostoievski – Crimă și pedeapsă).
Așa se naște extremismul. Extremismul este o fiară, este chiar fiara apocaliptică care îl face pe individ să nu mai discearnă ce este bine și ce este rău. Și mai rău, extremismul îi desființează odată cu libertatea și demnitatea de om.
A fi om liber înseamnă a avea conștiința demnității, a spune fără teamă - DA, când e drept să spui DA și a spune NU,când e nedrept să spui DA.
Politicienii democratici, lacomi și perfizi, hrănesc zi de zi Fiara. Oamenii, scârbiți de Democrație, de politicienii corupți care îi mint, îi umilesc și-i batjocoresc, le înșeală încrederea și speranțele, derutați de incertitudinile existențiale, îndoindu-se de șansa de a-și asigura o anume bunăstare pentru ei și copii, vor trece de partea Fiarei.
Încet-încet, în subterane, oamenii vor începe să se închine Fiare „salvatoare”. Oamenii în general, tinerii îndeosebi, nu au nici timp, nici discernământul moral de a decela binele de rău, nici cultura politică, nici persuasiunea de a corecta imediat greșelile politicienilor. Când le ajunge cuțitul la os, atunci trezesc Fiara. Atunci o scot din subteran. Sloganul lui Orwell - „IGNORANȚA ESTE FORȚA!” - rămâne valabil și în Democrație.
Din aceste motive, tobele care par a fi amuțit demult, este posibil să reînceapă să răsune din nou în Europa. Tobele, pe care Emilian Marcu le-a vrut mute pe vecie, au început deja să sune. Starea de conflict militar de la malul Mării Negre confirmă temerile noastre.
La fel dreptatea, în cazul marilor puteri, în relația cu statele mici și mijlocii - este o artă a hoției. Sau cum spune, Rousseau „dreptul celui mai tare; drept acceptat cu ironie în aparență, dar stabilit ca principiu.” În spatele ușilor închise ale marilor cancelarii, dreptul celui mai tare este principiul de drept internațional. Să nu ne amăgim cu sloganuri afirmate de conducătorii marilor democrații! Cum să se poată opune statele mici șantajului politic al marilor puteri?! Afirmația lui Rousseau rămâne etern valabilă - „cel mai puternic are totdeauna dreptate.”
Dacă dreptatea este o artă a hoției, atunci libertatea și demnitatea umană, deși garantate de Constituție rămân cum spune Eminescu doar„un nume / ce-aievea s-a serbat.”
Un popor care prețuiește dreptatea și libertatea mai puțin decât „o grămadă de aur”, va fi ușor de colonizat, iar indivizii care compun acel popor, vor deveni slugi la străini.
Clauzele secrete, a acordurilor de la Ialta, au dovedit că, guvernele celor mai democratice națiuni (englez și american) au înlesnit nu doar comunismul în celelalte state abandonate influenței sovietice, ci și deportările masive de oameni, implicit cele mai groaznice sisteme concentraționare - lagărele staliniste.
Clauzele secrete, a acordurilor de la Ialta, au dovedit că, guvernele celor mai democratice națiuni (englez și american) au înlesnit nu doar comunismul în celelalte state abandonate influenței sovietice, ci și deportările masive de oameni, implicit cele mai groaznice sisteme concentraționare - lagărele staliniste.
În baza acordurilor marilor puteri democratice, mâncătorul de oameni sovietic a devorat milioane de oameni în lagărele din Siberia, dar și în închisorile politice pentru reeducarea intelectualilor, prin munca silnică, în Deltă și la Canal.
Romanul lui Emilian Marcu - Tobele mute nu este o critică adusă bucătăresei sovietice mâncătoare de oameni, deși o demascare a lagărelor sovietice a fost inerentă în roman, ci o excepțională viziune asupra umanului (cum poate rămâne omul om în condiții inumane?!), în lagăre staliniste, în care majoritatea au fost exterminată prin muncă silnică și condiții de supraviețuire aproape imposibile în gerurile năprasnice din Siberia. Suferința umanizează! Suferința dezumanizează! Dacă Dreptate nu e, nici Libertate nu e!
Vasile Anton Ieșeanu, 10 martie 2015, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu