Eseu despre
libertate
Emilian Marcu - Iadul de lux, Suburbii municipale, Tobele mute
Obsesia unui poet romancier
Moto:
„ Dar, ce este libertatea?” Emilia Marcu – Tobele mute
În
romanul Tobele mute,
autorul pune o întrebare
filosofică, fundamentală pentru fiinţa umană - Ce este libertatea?! A
încerca un răspuns la
această întrebare într-o scurtă recenzie, ar fi
însemnat să reduc răspunsul la
una din cugetările lui Constantin
Dram în recenzia făcută romanului,
anume că „totul este iluzie pe acest pământ, nimic nu poate fi perceput
și înțeles integral; cea mai nebuloasă
problemă rămâne aceea a libertății.” (Constantin Dram – Un roman și mai multe provocări).
În toate cele trei romane ale sale Iadul de lux, Suburbii municipale și Tobele mute, poetul-romancier sau
romancierul-poet (sintagma se
potrivește ca o pecete) are o mare și profundă obsesie
- libertatea în sistemele sociale închise. „Marea
temă, aflată în dezbatere, afirmă cu o realistă viziune, Marius Manta, este aceea a
Libertății.”(Marius Manta – Proza lui
Emilian Marcu, expresie a polifoniei
libertăților interioare)
Fără
îndoială, în acele lagăre naziste sau sovietice, ori
în acele societăți închise,
libertatea este „cea mai nebuloasă
problemă”, așa cum afirmă
Constantin Dram. Nu însă și în societățile deschise. Împotriva afirmației lui Constantin Dram, Emilian Marcu încearcă
și chiar găsește căi ale libertății, chiar și-n
societățile închise, nișe prin care omul încearcă să-și regăsească libertatea și demnitatea umană. Căci spune Eminescu
în Junii corupți, într-o
genială cugetare – „Tot ce respiră-i liber, a tuturor e lumea / Dreptatea, libertatea nu sunt numai
un nume / Ci-aievea s-a serbat.”
Toți avem dreptul
la dreptate și libertate, dar când dreptatea și
libertatea sunt garantate de politic, aceste drepturi fundamentale pentru
existența umană, în condițiile regimurilor totalitare, devin,
cum spune Eminescu, doar „un nume”, la
sărbătoare.
În primul
său roman, Iadul de lux, bazat
în mare parte pe experiența
proprie, autorul definește, prin oximoronul Iadul
de lux, esența comunismului.
Comunismul a fost un iad,
dar a trăi în el a însemnat un lux al supraviețuirii. Când omului îi
sunt confiscate mijloacele de
existență viața îi
este amenințată, omul nu mai poate
respira liber și-atunci singura
șansă pentru a respira liber este fuga.
Colectivizarea i-a obligat pe
țărani să-și găsească libertatea,
în fuga de acasă, ascunzându-se
în păduri, în munți sau alte
locuri, căci, zice
autorul, „omul este foarte inventiv când e
vorba să nu se treacă la colectiv.” Apoi, oamenii, tinerii îndeosebi,
nemaiputând respira liber au început să fugă din țară. Elev
fiind, autorul este scos din clasă de „diriginte, un agrocopist” și exmatriculat
practic: „bă să
nu mai vii la școală până nu se trece
tacto, la colectiv.”
Sătenii din Iadul de lux se ascund în pădure; acolo își
construiesc o biserică, să-i apere de
diavolii colectivizării. „Antim
înțelese un lucru, un singur lucru, că
viața (în comunism n.n.) e
un iad de lux pentru care
trebuie să lupți și să nu treci indiferent pe lângă porțile lui…”
Suburbii municipale, la o nouă lectură, cum ar spune criticul Alex Ștefănescu, deși puternic încifrat cu simboluri și metafore, deși timpul descris pare mai degrabă medieval, decât contemporan, lumea închisă și închistată în dogma ideologiei marxiste, cum a fost cea comunistă, transpare în pofida unei ingenioase criptării.
Suburbii municipale, la o nouă lectură, cum ar spune criticul Alex Ștefănescu, deși puternic încifrat cu simboluri și metafore, deși timpul descris pare mai degrabă medieval, decât contemporan, lumea închisă și închistată în dogma ideologiei marxiste, cum a fost cea comunistă, transpare în pofida unei ingenioase criptării.
Exemplu cel mai concludent care vine în sprijinul
ideii mele a fost colectivizarea
agriculturii. Colectivizarea a fost cea mai odioasă formă economică agrară,
prin care a fost reinstaurată iobăgia de tip medieval. Ce a
fost oare țara
în comunism?! Nu oare, o mare
feudă condusă de un feudal ( mare
senior, nobil, feudal) și alte mici feude
conduse de un președinți de CAP,
toți mici tirani după chipul și asemănarea seniorului feudal?
Romanul
Suburbii municipale e o grandioasă parabolă ce concurează
cu romanele Procesul
și Castelul lui Kafka. Emilian
Marcu este un magician al cuvântului, al metaforei și metonimiei și al
imaginarului, proorocul înțelept,
care „din marea cea mare – din marea ei carte – / Culegătorul de
semne – Magicianul – / prooroceşte-nţelesuri prea clare doar lui în
hiperboreala-i trăire.”( Emilian
Marcu - Culegătorul de semne).
Culegătorul
de semne este scriitorul talentat care asemenea, Proorocului Înțelept cu „mintea
lui racordată la astre / desluşeşte
tăinuitele semne; numai mintea lui.” (ibid.) Abundența metaforei și consistenta comparațiilor te duce cu
gândul la proza lui Fănuș Neagu. Dar nu este, nici pe departe o
reușită pastișă a stilului arhicunoscutului scriitor brăilean.
Emilian Marcu îmbracă imaginarul metaforic cu cugetări
filosofice, căci spune, doct, Marinică Popescu, aceasta este „arta deplină a poetului, cu care
de fapt începe și se termină filosofia.” (Marinică Popescu – Romanul lui
Emilian Marcu sau despre barocul fantast
în restaurarea lumii,
începutului)
Imaginarul și fantasticul joacă rolul de văl al
Mayei, măști ce ascund realul, care ar fi prea frust și prozaic dacă autorul
nu s-ar fi folosit de mijloacele
criptogramei poetice. Deși bine
camuflat în medieval, din Suburbii
municipale răzbate o
lume mai apropiată de noi, anume lumea comunistă.
Proza e plină de simboluri ale
acelei lumi. Emilian Marcu este expert
în arta disimulării. Nici n-ai
crede că Suburbii municipale,
această grandioasă parabolă, ascunde o reușită satiră la adresa epocii ceaușiste. Recuzita, tehnica,
și arta ascunderii realului fac
din acest romancier
un profesionist al manipulării, un magician care
cu o simplă mişcare de
baghetă de dezvăluie lumile ascunse în alte lumi. Modernitatea
parabolei la Emilian Marcu, la
fel ca la Kafka, constă în echivocul
expresiei, în ambiguitatea timpului, în scenele descrise
enigmatic, în misterul criptării
limbajului. Pentru a fi înțeles,
romanul Suburbii municipale, cere inițiere
în arta criptării metaforice. Mulți
dintre cunoscuții mei, care au citit romanul , mi-au mărturisit
că încifrarea le
depășește capacitatea de a înțelege. Suburbii
municipale e un roman cu cheie , bine camuflat în „barocul fantast”.
Timpul, de fapt un amalgam de timpuri, din care dominant este timpul medieval, în opinia mea, îl face pe cititor să nu fie atent la cheile decriptării, mascată în formula consacrată, în literatura modernă, anume aceea a palimpsestului.
Timpul, de fapt un amalgam de timpuri, din care dominant este timpul medieval, în opinia mea, îl face pe cititor să nu fie atent la cheile decriptării, mascată în formula consacrată, în literatura modernă, anume aceea a palimpsestului.
Emilian Marcu realizează, prin tehnica
parabolei și palimpsestului, o
ingenioasă construcție a unei lumi în lumi. Suburbii
municipale e o construcție
utopică, un „baroc fantast în restaurarea
lumii” , spune Marinică
Popescu, o reușită camuflare, spun eu, menită
să-l deturneze pe cititor de la
adevărata lume satirizată în roman. Cum
să găsești cheia de decriptare a criptogramei
imaginarului marcurian?! â
În pofida
ingenioasei criptări, autorul
oferă cititorului anumite chei de
decriptare a imaginarului, ba chiar le
și scoate în evidență cu litere aldine, spre a-l face pe lector atent
la cifru
- „Cabinetul unu”, „Decret”. Apoi sintagmele - Prima doamnă, Primul Administrator,
te duc cu gândul, dacă decriptezi
corect imaginarul lui Emilian Marcu,
la Ceaușescu și Elena.
Alte argumente vin să întărească ipoteza mea, ca
de pildă: „Mâna primarului arăta
undeva într-un colț al Cabinetului parcă spre locul unde se afla
propriul lui tablou”, (tablourile
lui Ceaușescu se afla în toate
încăperile instituțiilor publice, chiar și-n biroul lui);
„vizite de importanță epocală, vizite cu rezultate de
neimaginat”;( aceste vizite trebuie
văzute ca celebrele vizite de partid și de stat
efectuate de cuplul Ceaușescu Nicolae și Elena); exproprierea casei lui Comisiona, cunoscut în oraș pentru
îngustimea vederilor politice” (a
se vedea exproprierile și
confiscările ilegale săvârșite
de comuniști); „semnarea acelui
faimos Decret”. Alte
chei de decriptare a limbajului încifrat,
din acest roman, întăresc ipoteza mea.
Chiar și titlul romanului mă duce cu gândul la
epoca ceaușistă. Titlul
trebuie citit în aceeași cheie de decriptare a
parabolei - Capitala (municipiul) și
suburbiile - provinciile. Așijderea, Bătrânul
Anticar, care poate
fi reprezentantul opoziției
unei părți a intelectualității, Bătrânul
Anticar(Intelectual), cunoscând de
bună seamă și epoca de dinaintea
comunismului și pe care le poate
compara. Faptul că Bătrânul anticar este
supravegheat de Zoroastro (securistul)
mi-a întărit convingerea în
viziunea mea asupra romanului. „Zoroastro ( informatorul și securistul)
venea în locuința Bătrânului
Anticar devenit un fel de împărat al
suburbiilor municipale”, „să-l vadă, dar
și să tragă cu coada ochiului la modul cum își organiza acesta domeniile,
să-i poată raporta șefului său de-a fir a păr.”
Populația urbei era supravegheată cu luneta confiscată de la Comisiona (idee te trimite la supravegherea securistă). Vânătoarea de mistreți
amintește de celebrele scene de
vânătoare la care participa Ceaușescu. „Cinzeci de mistreți mari, cu blănuri aspre, date în spic, duhnind a toamnă, grași și burduhănoși , pregătiți de iernat fură împușcați noaptea pe lună plină. Un adevărat carnagiu la care participă și Primarul și Zoroastro (Ceaușescu și Securistul). Auto-adularea,
preluată de propagandiștii zeloși, intelectualii lingăi și poeții
omagiali obedienți, avea să-l metamorfozeze
pe Ceaușescu, într-un mitic zeu. „Eu sunt adevărul lor, eu și numai eu. Le
transmit ceea ce e bine pentru ei, că de
asta sunt Primul Om al Urbei, să gândesc pentru ei. Lor le rămâne sarcina de a munci. O nimica toată
că asta fac și animalele..”,îl
pune autorul să afirme pe megalomanul Primar, ceea ce mă face să-l identific imediat cu Ceaușescu.
Este
exact ce a făcut propaganda comunistă
din Ceaușescu. În perioada lui de maximă glorie; el era primul
în toate – Primul gânditor, Primul scriitor, Primul vânător, Primul miner,
Primul muncitor, Primul țăran…. era
Unul, era Divinul!
Ceea
ce nu lasă loc de dubii asupra epocii comuniste
este „marea lucrare”. Va fi cea
mai mare minune a lumii. O utopie și o
sfidare a întregii civilizații…” Monstruoasa construcție, la care face
referire Primul Om al Urbei, îmi
conduce imaginarul la Casa
Poporului.
Primarul, alias Ceaușescu, l-a
chemat pe arhitectul Oswald Zaur Austriacul să o
proiecteze și s-o
construiască. „Secretul (apropos de secretomania
comunistă) trebuie păstrat cu
grijă!” avea să-i spună Primarul lui
Oswald Zaur Austriacul. „Mașinăria de citit gânduri…” (ghici, cine era mașinăria
de citit gânduri ?!... Oare
nu securitatea?! Nu oare cei
care lucrau la cooperativa „urechea și timpanul” sunt „mașina
de citit gânduri?! Primarul se temea cel mai mult
de „mașinăria lui Zoroastro” alias
Securistul. Primarul care voia să țină
secret „să nu-mi dea peste cap întregul plan”),
bine pusă la punct, înregistră pe dată planul diabolic pe care
Primarul îl ticluia…” La fel se temea Ceaușescu de securitate , după fuga
lui Pacepa. Și pe bună dreptate. A fost prima instituție ceaușistă care
l-a trădat. De la
cititorul în stele Zoroastro, la
cititorul de gânduri este evident o surprinzătoare asemănare .
Am crede cu ușurință că cititorul
în stele, poate deveni repede și cititor de gânduri. Autorul nu a căzut în această
capcană, care i-ar fi indus
cititorului inițiat în arta
decriptării confuzii; el vorbește
clar de o mașinărie (nu o mașină)
de citit gânduri. Nu Zoroastro
citea gândurile; el poseda o mașinărie de citit gânduri.
Mașinăria poate cuprinde inclusiv oameni care deservesc tehnica informativă. Oare la
ce structură ne conduce
mașinăria de citit gânduri?! Nu
oare la temuta securitate?! Mijloacele tehnice de ascultare - telefoane,
microfoane, magnetofoane - și oameni care se ocupau cu ascultarea nu constituie în sine
„mașinăria de citit
gânduri”?!
Emilian Marcu
posedă nu doar
harul metaforei, dar și al metonimiei. Deși metonimia lui Marcu este mai
bine criptată decât al lui
Eminescu din poemul Revedere, care ascultând
viscolul iarna,
„crengile rupându-le„ și „
gonind cântările”, unde
cântările ne trimite
gândul la păsările din crengile copacilor, alungate de
vitregiile iernii, „mașinăria
de citit gânduri” ne trimite
imaginarul direct la Securitate?
Patima megalomană
pentru construcțiile trufașe,
pe care majoritatea tiranilor
au manifestat-o, a fost pentru
ei, paradoxal, nu un drum al
înălțării, ci al pierzaniei.
Începând cu acel faimos rege Nimrod care a construit biblicul Turn Babel, toți
megalomanii au sfârșit la fel.
La
fel s-a întâmplat cu Ceaușescu. După
ce megalomana construcție - Casa Poporului a fost terminată, Ceaușescu și-a aflat
sfârșitul, căci spune autorul
Suburbiilor municipale „lepra pietrei albe aduna, la marginea zidurilor,
hainele reci ale morții cu teamă și cu
supunere… .”
Drumul, spre viitorul luminos al comunismului, spre care Ceaușescu
conducea poporul român, având ca țintă „viitorul
de aur” care nu mai venea, era
fără îndoială un drum
utopic. Batofix, unul din personajele
din roman, un muncitor
cărăuș pe harabale, avea să
exprime în felul lui simplu, dar
expresiv utopica cale – „mergem
pe un drum mincinos”. „Danauto
și Batofix fuseseră chemați în mare grabă, dar și
în mare secret”, de Zoroastro, „să aducă în coșuri mari de nuiele,roți de ceară, faguri de miere”
[…] ] „şi o porniră, cu harabaua spre urbe, aşa cum le ceru, fără putinţă
de a se opune, Zoroastro.” Cine se putea opune, în timpul lui Ceaușescu, securității?.
Cei doi fuseseră botezați chiar
de Zoroastro cu aceste n nume -
îi pusese paznici peste stupină - „mâna mea dreaptă” zicea el. Ei bine botezarea sau mai bine zis rebotezarea era una din metodele securității în scopul ascunderii identității informatorilor, a oamenilor
lui Zoroastro (ai securității). Exemplar mod de a evidenția metoda
uzitată de securitate și de
serviciile secrete în general.
Emilian Marcu
nu ne spune despre cei doi sunt
informatori, dar indicația de „paznici”
și „mâna
dreaptă” al lui Zoroastro (a securității)
este evidentă. Mai mult cei doi
știu, cunosc că drumul pe care
merg este „mincinos”, au deci
informații că acest drum al
minciunii este „un drum al
pierzaniei.” Nu au încotro, ei trebuie să meargă și vor vedea ce-o fi după.
„O fi un drum al pierzaniei, al începutului și
sfârșitului nostru, replică Danauto.” […] să văd lumea şi drumul şi ce-o fi
după… ” Evident, acel „ce o fi
după…” pe care nu-l mai explică, este lumea de după căderea
cortinei de fier a comunismului.
Așadar, un răspuns despre ce este libertate nu
este posibil într-o scurtă recenzie. Din acest motiv am decis să
încerc să răspund în acest eseu.
Eseul este doar
o încercare de-a explica
libertatea umană. În pofida viziunii deloc încurajatoare al lui Constantin Dram,
anume că „cea mai nebuloasă problemă rămâne
aceea a libertății” am să
încerc să răspund la întrebarea pusă de Emilian Marcu
în romanul Tobele mute - Ce este
libertatea? De voi reuși , voi căpăta laudele voastre, de nu critici
la stâlpul infamiei.
Viziunea sceptică
despre libertate al lui Constantin Dram cred că i se trage de la cugetarea lui Emilian
Marcu, anume că „tirania
înflorește mereu precum… i se păru că
aude ecoul” ( Emilian Marcu - Suburbii
municipale). După scurta noastră experiență
democratică parcă îi auzim ecoul. Tirania înflorește mereu în
România.
Nu
doar pentru că rimează, ci pentru că, oricând este posibil,
ca într-un joc nefast
al hazardului pe care politicienii noștri, infantili, îl joacă iresponsabil
și alimentează fiara extremistă
din subterane, „tirania să înflorească.”
Libertatea
este o nebuloasă doar în condițiile extremismului politic, când oamenii sunt nevoiți să fugă, să evadeze, să poată respira liber, dar mai cu seamă să se exprime liber ca primă și fundamentală formă a libertății umane. Dacă Dreptate nu e,
nici Libertate nu e!
Vasile Anton Ieșeanu, 6 martie 2015, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu