Notă: Cartea va apărea la editura Rafet, a poetului Constantin Marafet și va fi lansată în cadrul festivalului Titel Constantinescu, ediția a VIII-a în data de 5 septembrie 2015
Festivalului Internaţional de Creaţie Literară ,,TITEL CONSTANTINESCU’’, ediţia a VIII-a | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Premiile care s-au acordat | |||||||||||||||
Şi Mioara Bahna este pe lista de invitaţi. | |||||||||||||||
Vasile
Anton Ieșeanu - Libertate în iadul de lux
Emilian
Marcu - Iadul de lux, Suburbii municipale, Tobele mute
Fiicelor
mele, Ancuța și Gabriela, care au devenit oameni prin propria lor voință și libertate
de alegere, nu prin mila sau bunăvoința vreunui
regim politic.
Obsesia
unui poet romancier
Iluzie
și libertate
Determinism,
relativism și libertate
De
cine sunt guvernat?!
Când
dreptatea e o artă a hoției…
Țara
lui Ion Alnimănui
Dacă Dreptate nu e, nici Liberate
nu e!
Libertatea
ca o grea povară!…
Ziua când vin copilandrii
înarmați…
Libertățile junilor corupți
Despre non-libertatea și nefericirea unui popor
Libertatea rușilor lui Dostoievski
Povestea
unui vis de libertate
Aroganță
și sadism germano-rus
Efectul de molie al ideologiilor
!
Iubire mortală
Închisoarea noastră - casa noastră !…
Comunism
versus capitalism
Libertatea
idilică sau cum au împăcat suedezii lupul, capra și varza
Forța
ideilor, libertatea și idiotes
Conștiința libertății versus libertatea
conștiinței
Lagărul - libertatea regimului lui Stalin
Răul e absența libertății
Tobele mute - o mirobolantă ficțiune despre
libertate
Umanism în lagărul stalinist
Libertatea lui Epictet
Libertățile omului în postmodernitate…
Realism magic și copii din flori
Alegoria unui vis de libertate
Libertatea animalului înzestrat cu rațiune
A fi liber înseamnă a iubi
fără frică
Libertate în lagărul sovietic
Lagărul sovietic - un Turn Babel
Libertatea omului occidental
Putere, bogăție, libertate…
Libertatea lui Rousseau
Temelia libertății
Concluzii despre libertate ale unui romancier
ieșean
Aceasta e cea mai importantă valoare a unei societăți libere și prospere, cu oameni eliberați din chingile sărăciei. Cum îmi trăiesc viața?! Câtă libertate pot să-mi acord pentru îndeplinirea dorințelor vizavi de veniturile pe care le posed. „Există” susține Isaiah Berlin „un număr minim de opțiuni pentru fiecare alegere (nu doar pentru cele raționale și virtuoase) mai jos de care activitatea umană încetează să mai fie liberă în vreunul din înțelesurile acceptate de acest cuvânt.”
Dacă am un minim de bunăstare materială, care îmi asigură un trai decent, nu mă duc să spăl babele italience la fund și nici nu accept tirania acestor babe „îndrăcite”, cum le eticheta Creangă, tiranie pe care româncele sunt nevoite să o accepte pentru un trai mai bun a familiilor lor.
Pot să fac munci umilitoare dintr-un sentiment uman, din dragoste pentru semeni; acțiunea mea voluntară nu-mi diminuează libertatea, nici nu-mi afectează demnitatea de om. Dimpotrivă, simt un sentiment de mândrie, în raport cu acela care acceptă statutul de sclav. Libertate îl face, în democrație, pe individul care se autoguvernează, să fie propriul lui stăpân, să trăiască autonom, independent de factorii heteronomi, chiar dacă îi acceptă din necesitate. Libertatea conferită de legile democratice îi impune însă individului autoguvernarea rațională.
La americani, autoguvernarea rațională începe pentru un tânăr la 18 ani, moment când familia întrerupe întreținerea progeniturii.
Educaţia americană are în vedere pregătirea tinerilor pentru viață, învățarea cu greutățile incipiente, pentru a-și asigura singuri mijloacele de subzistență și bunăstarea proprie.
Pragmatismul american impune, prin această școală a devenirii ca om, responsabilizarea tinerilor pentru propria lor existență. A lua viața în piept și a deveni propriul tău stăpân e un exercițiu benefic suveranității morale al unui individ.
La noi se practică protecția progeniturii până la vârsta maturității depline, ceea ce conduce la infantilizare și, implicit, nevoia unui protector. Consecințele sunt adesea nefaste; infantilizarea îl abate pe tânăr de la calea firească a devenirii umane. Mulți, la vârsta când ar trebuie să fie bărbați adevărați, se mai țin de fusta mamei sau cer protecția tatălui.
To be a man! - Să fii om!”, sau „Să devii om!”, așa scrie pe toate frontispiciile instituțiilor de învățământ american. Să fii om înseamnă să ai capacitatea să fii autonom. Bertrand Russel numește drept principiu prim al umanului actul creativ al unui individ ,,fie că actul creativ se petrece în sfera politică, în știință sau în artă.” Actul creativ, spune filosoful englez, îl eliberează pe omul pasionat cu adevărat de creație, de dorința de proprietate. Wow!
Omul, cu adevărat pasionat de creativitate, omul care trăiește pentru ceva, pentru o idee, pentru un ideal, pentru o mare iubire se eliberează de capcana senzorial – materială care devine doar substitut, care îi asigură existența, și nu o dominantă a vieții.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu