Moto: „Interiorul și exteriorul omului sunt pline de slăbiciune și de minciună” – Montaigne
În general persoanele nevrotice, din tipologia Emmei Bovary și a Emiliei dezvoltă manifestări bovarice - se cred altele decât sunt în realitate și cred că lumea trebuie să se învârtă în jurul lor. Am rămas uimit observând la fetițe pre-pubere cum dezvoltă manifestări bovarice. A părea, în accepția îndeosebi a femeilor, este mai presus decât a fi și probabil societatea care se aliniază Patului lui Procust impune valoarea lui a părea mai mult decât a lui a fi. Copii nu ezită să imite prefăcătoria adulților.
Este iluzia de care se agață majoritatea persoanelor nevrotice, aceea de a se crede altcineva decât sunt în realitate. Emilia se credea artistă dar mereu este pe lângă rol. La fel persoane actuale că nu se poate lua un examen, nu se poate obține o funcție, sau în cazul Emiliei un rol de artistă decât numai prin intervenții. Emilia decretează că numai <<intrigile>> o împiedică să fie o mare artistă a României. Poți să ai talent cu carul se justifică ea lui Fred Vasilescu, că dacă nu ai un pic de protecție e tot degeaba. Pentru ea iubirea nu este nicidecum o relație sufletească, ci una exclusiv carnală … gândește vulgar și grijuliu despre sexul ei, ca un țăran despre marfă și hambar. O societate după tipologia Emiliei, anume a permanentei intervenții și protecției generează politicianul după model tâlharului Procust.
În adevărata ei realitate Emilia este o prostituată, să-i zicem cu indulgență de lux, dar oricum o bucată de carne, după cum trage concluzia Fred Vasilescu, de vreme ce-i mărturisește, în timp ce acesta citea dramaticele scrisori de dragoste ale lui Ladima, gol în patul ei, că l-a lăsat și pe el <<să se înfrupte odată>>.
Ea, pe care a avut-o toți prietenii lui Fred (căpitanul Ștefănescu, în tren, fără ca ea să-și scoată chiloții), ei bine această bucată de carne îl tratează pe bărbatul care o iubește cu adevărat, ca pe un August prostul. Chiar în după amiaza acelei zile de august când Fred Vasilescu merge la ea dintr-un impuls erotic, un tânăr, poate din aceeași tipologie cu Ladima este nevoit, umil, să plece. El e poate, gândește Fred, cel care o conduce pe Emilia în oraș, îi sărută respectuos mâna pe stradă… […] Emilia caută contactul - e un cuvânt din vocabularul ei - cu băieţi din lumea bună.
El e băiatul care citește cărți… lucrează și la o gazetă și la fel ca Ladima tânjește după iubirea Emiliei, pe care îl justifică la întrebarea lui Fred - l-am rugat să-mi caute ceva.
Emilia are capul rotund de tot, așa o descrie Fred în dosarul său. E de reținut această tipologie a femeii cu capul rotund și nu doar capul, e plină toată de rotunjimi. Rotunjimile te duc cu gândul la animale cu capul rotund – de pildă o pisică dolofană, dar fără grația acestei feline, sau la bine cunoscutul animal din rasa porcine. Autorul nu-l pronunță, dar lasă cititorul să-l intuiască. Privită din spate, când se dezbracă, lui Fred îi face impresia unui cal tânăr care își desprinde harnașamentul.
Și în actul erotic Emilia este pasionată demonstrativ. Actul sexual al Emiliei e un lyrisme à froid, constată Fred Vasilescu, o poezie rece. E ca și cum ar face sex cu o bucată de cauciuc sau în zilele noastre cu o Pussy din superskin ce imită pielea umană. Mă cuprinde o silă imensă de mine, o deprimare, mărturiseşte Fred […] mă copleşeşte un soi de seacă tristeţe pentru virilitatea zadarnic şi josnic risipită.[…] O îmbrățișare adevărată e ca o convorbire între două inteligențe, între care niciun moment nu se pierde înțelegerea cu cealaltă, sau ca o carte citită cu pasiune.
Ca într-o scenă a absurdului, Emilia la sugestia Valeriei, sora mai mare, declamă un pasaj din rolul avut în piesa Modelul, de Henry Bataille - Ce știi dumneata, doamnă, ce este amorul? Declamat fără emoție a textului cum nici în realitate nu trăia actul iubirii decât ca o înfruptare de carne cu un băiat din lumea bună.
După partida de sex, se adresează lui Fred cu expresia ștrengarule și escrocule, impunând o familiaritate care insultă pe partener. A doua oară, spune Fred, simt că n-aș mai puteau-o avea. Ea îi vorbește cu nefirească detașare despre logodnicul ei, plecat în Ardeal, care nici n-a atins-o;… dându-i înțelesul nefigurat, că o adoră ca pe-o icoană. Dar Emilia nu realizează că este de o stupiditate ridicolă - e grotescă în încercarea ei de a mima, în mod demonstrativ, intimitatea, la fel ca Miți Mărculeanu - vulgaritatea. Lui Fred îi vine să-i spună adevărul - să se lase de teatru și să se facă vânzătoare, dar o minte dintr-o inexplicabilă perversitate.
De un cinism ieșit din comun aproape inconștient, căci ce poate simți o bucată de carne din care s-au înfruptat mulți bărbați și Ladima odată, Emilia nu urmărește decât, ca și în zilele noastre vânătoarele de profesie, căsătoria cu unul bătrân decrepit dar bogat - mai bine nevasta unui societar, (ca Arghiropol) că amanți găsesc eu câți vreau.
Arghiropol o părăsește după trei săptămâni, iar banii adunați cu atâta trudă la pat, depuși la o bancă gen Caritas, se duc pe apa sâmbetei, căci banca dă faliment.
Despre Ladima, Emilia îi mărturisește lui Fred cu o sadică nepăsare: E unul care m-a iubit îngrozitor, săracul…
Despre Ladima, Emilia îi mărturisește lui Fred cu o sadică nepăsare: E unul care m-a iubit îngrozitor, săracul…
După mintea ei puțină, după inima ei sadică și trupul ei darnic, Ladima era haloimăs, adică - utopic, visător, frenetic. Și cum ar putea fi perceput altfel, nu doar de Emilia, ci și de cititor, decât ca haloimăs, când lumea în care trăia era atât de scufundată în mocirlă?
Și totuși, Fred Vasilescu îi descoperă în scrisul de mână, ca având ceva halucinant. Se baza oare Camil Petrescu pe studii de grafologie pentru a ne induce ideea unei psihologii haloimăs, cum afirmă Emilia? Noi credem că Ladima este mai degrabă un idealist. E cu adevărat scrisul știut…Mare aplecat spre dreapta cu litere subțiate ca să încapă multe. Literele mari sunt făcute din linii trase lung, dar fără colaci. Cozile termină mereu spre dreapta, apăsat, de parcă fiecare rând ar sfârși într-o parafă.. Îmi dă impresia de halucinant acest scris …
Azi, în cazul relațiilor interumane, rolurile s-au inversat - femeia a devenit din vânată – vânător. Pe mine, îi mărturisește Emilia agramat lui Fred Vasilescu, m-a iubit foarte mulți.
În timp ce Ladima o aștepta răbdător în anticameră, Emilia sub pretextul că discută o chestiune cu arendașul, îl primește pe Nae Gheorghidiu în dormitor și se cuplează fără menajamente și fără mustrări de conștiință cu acesta. Ba poate o excita mai mult, știindu-l dincolo pe bietul îndrăgostit care o idolatriza. Ladima o idolatriza de vreme ce-i dăruiește cruciulița de aur primită de la mama sa.
Actul este excitant și pentru cinicul Gheorghidiu știindu-l pe celălalt dincolo și poate percepându-le gemetele lubrice. Gheorghidiu era grăbit și nu se dezbrăca, pentru că poartă brâul lui Iov, și-i venea greu să-l pună la loc…. Rămânea așa îmbrăcat, în vestă, și punea un șervet pe genunchi ca să nu-și păteze pantalonii. […] Îl auzea[pe Ladima] vorbind încet cu Valeria, nu se înțelegea ce spune, dar vocile tot se auzeau... Gheorghidiu se oprea câteodată să asculte, că era nebun și scârbos. Te iubește?... Spune… te iubește?... o întreba, gâfâind.
Când Ladima vine odată pe neașteptate, Emilia era cu bătrânul Nae în dormitor. Trage iute zăvorul la cameră, acesta așteaptă, dar apoi pleacă nervos și supărat. Mai târziu îl minte cu nerușinare că s-a speriat să nu fie un hoț și a tras zăvorul.
Ladima a suferit ca un câine, dar o crede și tot el își cere scuze și-i trimite flori. Femeia aceasta necultivată și lipsită de cele mai elementare sentimente avea ceea ce mulți naivi nu au - școala vieții sau mai bine zis - școala tâlharului Procust - știa perfect cum să manipuleze un îndrăgostit sincer ca Ladima. Știm oare cât de ușor se poate distruge viața unui om de valoare în iubita noastră țară, în România? După ce și-a dat demisia de la Veacul forțat de Nae Gheorghidiu, lui Ladima i se ivește o altă șansă pentru un nou ziar, dar Nae Gheorghidiu îi spune așa în glumă, celui care voia să-l ia pe Ladima că e șantajist și tapeur. De la o anumită înălțime, spune Fred Vasilescu care încercase să intervină în favoarea lui Ladima poți să calci râzând peste omizi și gândaci.
Dezumanizarea începe de la un anumit nivel pecuniar sau când banii sunt câștigați pe te miri ce de la statul român.
La fel de sadic și mai nerușinat ne apare directorul teatrului, un anume V identificat în realitate cu I. Valjan, director al Teatrului Național între 1923- 1924, dar implicit și Emilia, pe care Ladima îl roagă s-o angajeze, dar acesta îl invită s-o aducă pe domnișoara acasă la el și acesta o conduce conștiincios, timp de o lună, ca la școală, așteptând răbdător, în vreme ce ea…
Era un tip foarte bine îi mărturisește Emilia goală, în pat, lui Fred, după ce acesta citise scrisoarea lui Ladima despre angajarea Emiliei, și până la capăt tot m-a angajat.
Bărbații îndrăgostiții cu adevărat au orbul găinilor, nu mai gândesc cu mintea lor, ci cu a femeii. Lui Fred nu-i vine să creadă că un bărbat atât de inteligent ca Ladima a putut fi atât de puțin înarmat, pentru asemenea luptă? […] aflu azi că ducea pantofii Emiliei la cizmar…
Femeile sunt atrase puternic de partea materială a vieții, de omul puterii care le poate oferi un serviciu sau de omul cu bani care le poate oferi la dolce vita. Acest lucru nu se petrece doar în cazul omului istoric, ci in illo tempore, din vremurile biblice, căci altfel cum să ne explicăm mitul lui Iacob care a fugit de la Laban cu turmele de oi, dar și cu fiicele acestuia, Lea și Rahela, care i s-au alăturat - căci mai avem noi moștenire în casa tatălui nostru? (Genesa 31.14). Femeile, de regulă, cu picioarele adânc înfipte în pământ, fug de bărbații cu capul în nori.
Te întrebi cum este posibil la o femeie, fie ea și din tipologia Emiliei , să fie de o asemenea perversitate sadică?
Dar există asemenea femei și, cum știm că romancierul însuși a cunoscut multe din sexul frumos și cred că din aceste multiple relații s-a inspirat în scrierea Patului lui Procust. Camil Aurelian Petrescu, fiul cel mare al lui Camil Petrescu, spune într-un interviu despre tatăl său că era un cuceritor.
Emilia știe instinctual că lăsându-l să se înfrupte odată ca bărbat, Ladima va fi devorat de imaginea ei goală asemenea lui Acteon care o vede goală pe Artemis - zeița fecioară a vânătorii, metamorfozat de aceasta în cerb și devorat de proprii săi câini.
Câinii care-l devorează pe Acteon trebuie identificați cu obsesiile sexuale ale tânărului care vede pentru prima oară goală femeia. Dar nu orice fel de femeie, ci pe aceea de neatins - zeița în cazul lui Acteon.
Ladima trebuie să rămână etern obiectul de care se poate dispensa după voia și capriciile ei, dar ea pentru el trebuie să rămână etern subiectul. Or, dăruindu-se lui, instinctul ei de femeie o face să conștientizeze că poate deveni din subiect - obiect sexual. Ladima va retrăi obsesiv această înfruptare cu imaginea Emiliei, văzută o singură dată goală. Manipulat abil cu această mnemotehnică a imaginii, fără posibilitatea de a se înfrupta din nou, va fi devorat de propriile obsesii, căci , spre deosebire de femeie, bărbatul trăieşte mai puternic erosul în imaginativ.
Bărbatul este mai puternic excitat de imaginea erotică decât de atingerea reală. Dovada o constituie proliferarea site-urile pornografice, a industriei erotice, a liniilor fierbinți, a video-chat-urilor și cine mai știe ce s-o mai inventa în materie de sex virtual, toate acestea pentru bărbați, în vreme ce la femei sensibilitatea erotică constă în legătura epidermică - pipăit, îmbrățișat, sărutat.
Astfel, Ladima ajunge s-o idealizeze și s-o idolatrizeze pe semi-prostituata Emilia. În această stare psihică sexul trece în plan secund. O scrisoare de la Emy e mai excitantă decât o partidă de sex. Singura bucurie sunt scrisorile tale. Sunt destrămat sufletește… Dement din cauza lor. De câte ori vin spre casă am obsesia lor…Mă întreb:<<Mi-o fi pus-o coana Marița pe masă sau o găsesc pe noptieră? Săptămâna trecută a fost ceva nemaipomenit … Deschisesem ușa gâfâind… Nu m-am uitat direct la masă, de frică să n-o văd goală. Am întors capul încet și totuși pe jurnalul care acopere fața de masă nimic…Mai aveam o șansă… pe mescioara de la căpătâi… Mi se strângea pieptul de parcă nu mai făcea parte din mine… era un animal viu deosebit…Nimic …A fost o stare de prostrație. Totul era pustiu și cu miros de leșie… Am încercat să citesc și tocmai îmi trecuse durerea și-mi erau gândurile într-o amorțeală împăcată, am văzut jos pe dușumea… la două palme de ușă, așezat pieziș, acolo pe linoleum, plicul dreptunghiular , alb , atât de așteptat. Am sărit nebun de bucurie…
Dorința de a fi iubit de aceea pe care o adora îl face pe acest bărbat de aproape patruzeci de ani să se comporte ca un adolescent îndrăgostit. Din observațiile mele asupra fenomenului erotic am constat această infantilizare a maturilor când trăiesc iluzia unei mari iubiri. Cazul lui Ladima nu e singular. Și, în cazul marilor îndrăgostiți, credința în puritatea și fidelitatea iubitei orbește pe îndrăgostit, chiar în pofida evidențelor. Privit, critic și realist, Ladima este un imbecil-infantil care face din face din Emilia idolul său. Pentru îndrăgostiți de tipul lui Ladima iubirea devine mistică. Cred că astfel s-a născut și religia.
Emilia, dar mai ales sora ei, Valeria îi întreține focul sacru, îi ațâța imaginația și speranța. Dar spune Sartre în Ființa și Neantul că relația sexuală împlinită nu poate exista. E doar iluzie și deziluzie , spunem noi.
Ladima are tentația absolutului - utopia unei adevărate justiții sociale și, în condițiile de compromis la care îl obligă patronul ziarului, demisionează și mai apoi cum conștiința acestui personaj nu putea accepta lumea abjectă al lui Nae Gheorghidiu, destinul lui are un singur sens - fatalul suicid. Nu se renunță ușor la o leafă de douăzeci de mii de lei pe lună, crede Nae Gheorghidiu despre Ladima. Na, două mii de lei și dă-i diseară să mănânce într-o cameră separată la Chateaubriand, dacă mai deschis. […] Începe cu icre negre…dă-i şi homar, fripturi în sânge şi nu uita şampania… e nedus la dame de multă vreme se pare… Şi scurt: Acolo dă tu de la tine, hai. […]Dar toate încercările mele de a-l înmuia au fost de prisos […] eu[spune Ladima] sunt un om care scrie…Şi dacă nu scriu ceea ce gândesc , de ce să mai scriu. Nu pot altfel.[…] Crede-mă, îi mărturisește el Valeriei, şi mie m-ie greu să renunţ la leafă, care aşa cum e, îmi e necesară. Mi-e greu să renunț la celelalte avantagii – pe care le enumeri – ale gazetei, dar mi-ar fi silă de mine dacă aș continua. […] Sunt alte mijloace de făcut bani , mai practice, mai rodnice decât acela de mercenar al condeiului.
Dar câţi ziarişti și moderatori Tv nu sunt mercenari în zilele noastre şi n-au nicio silă de ei înșiși. Cum pot să împace în a lor minte, vorba Poetului, sila din suflet?
Convorbirea lui Ladima cu un deputat și un fost ministru de finanțe este profetică. Este o profeție cu o rezonanță șocantă pentru oamenii zilelor noastre. Dar este o profeție sau o istorie ce se repetă în mod absurd? Căci, dacă este adevărat ceea ce spunea Jules Michelet, anume că mișcarea istorică se face hegelian lărgindu-se și desfășurându-se într-o vastă spirală, atunci nu mai poate fi vorba de profeție, ci, așa cum spune Camil Petrescu de o realitate ce se creează prin însăși faptul cunoașterii. Ideea mișcării în spirală a istoriei unei comunități poate fi o analogie a mișcării în spirală a ADN-ului sau la nivel macrocosmic a galaxiei determinată de această mișcare în spirală.
- Cum domnule Ladima, dumneata crezi sincer că nu e criză?
- Ce-i aia criză?(…)
- Sărăcie generală, domnule…sărăcie…ei drăcia dracului. E țara săracă…
- Asta e criza dumitale? Ei, atunci e fals…Nu e criză, e o idioțenie economică…ascultă ce-ți spun. Lumea bogată.. e mai bogată ca oricând, orice ar spune economiștii dumitale imbecili. Nu e criză economică e criza statului românesc.
Patul lui Procust, romanul lui Camil Petrescu, pentru cine nu a înțeles, nu este, cum s-ar crede, doar o lume „tăiată” ideologic de tâlharul Procust, cum a fost cea legionară sau cea comunistă, ci o lume ce este o lume ce s-a adaptat tâlharului Procust, o lume coruptă moral, o lume de moluște, în care bogatul Nae Gheorghidiu poate face din femeile din tipologia Emiliei, Valeriei, Ginei, Miței Mărculeanu și nu doar din femei, ci și din bărbați cetății o lume tăiată după măsura Patului lui Procust. Lumea românească a zilelor noastre este aceeași cu lumea interbelică descrisă de Camil Petrescu.
Eminescu, bun cunoscător al filozofiei grecești și germane, avea să prindă ideea mișcării istorice în spirală în celebre aserțiuni poetice, sugestive, dar îndeosebi în poemul Glossă.
Viitorul şi trecutul
Sunt a filei două feţe
Vede-n capăt începutul
Cine ştie să le-nveţe;
Tot ce-a fost ori o să fie
În prezent le-avem pe toate.
Dar de-a lor zădărnicie
Te întreabă şi socoate.
De altfel ideea eternei reîntoarceri este veche. Stocii au lansat această idee filozofică, preluată mai apoi de Nietzsche. Dar mișcarea în spirală nu repetă până la identitate o realitate căci nu este o mișcare într-un cerc care se închide ca o fatalitate sau un determinism absolut, ci într-un alt plan temporal.
Lumea tâlharului Procust o putem identifica în lumea tâlharului Băsescu. Cum poate fi modulată o societate , cum este societatea românească în democrație, după capriciile unui individ, fie el și președinte? Prin persuasiunea cu care acest individ face din politică și din social o filosofie al lui pseudo. Din nefericire, românii mereu supuși, se pliază repede noii direcții impuse cu osârdie de voința unui paranoic. Acesta a avut și are încă posibilitatea de a modifica legile după bunul lui plac, după propriul său interes.
La fel ca tâlharul Procust din Atica, el este întinzătorul (pe cei prea scurți, care nu s-au ridicat la nivelul slugii devotate i-a lungit) şi strângătorul (pe cei prea lungi, care s-au cățărat prea sus și-i clătinau scaunul de președinte, i-a zdrobit), într-un cuvânt, cum au spus grecii despre Procust, Băsescu este multstricătorul societății românești, la fel cum a fost Carol al II-lea în perioada interbelică. Numai un nebun, spune Schopenhauer , poate fi fericit, când toți ceilalți din jurul tău suferă. Camarila lui Carol al II-lea și gașca lui Băsescu ne apar drept replici peste timp a unei triste realități mioritice. Nu există stat în lume mai jefuit ca acest stat românesc, îi spune Ladima lui Tănase Vasilescu, tatăl lui Fred, … un act de demență politică, sortit să ducă la ruină statul actual, prin secătuirea tezaurului și prin distrugerea oricărui prestigiu de guvernământ.
Apropo, de ce vorbea Camil Petrescu, în urmă cu aproape un veac, anume despre distrugerea oricărui prestigiu de guvernământ, m-am întrebat: Ce prestigiu mai are statul român în UE și în lume după dezmățul financiar și demența politică portocalie?
Toți șefii de stat, implicit Angela Merkel inclusiv președintele Barosso îl acceptă ca șef de stat pe Traian, că așa le impune protocolul, dar toți îl privesc cu un nedisimulat dispreț pe el și implicit pe noi românii. Un om drept este respectat, unul nedrept deși temut este disprețuit.
Sa vă aduc și alte argumente recente. E necesar, căci, din păcate, Constantin Noica avea dreptate - noi românii avem mintea leneșă. Escaladarea iredentismului maghiar prin provocări de genul arderii drapelului românesc, spânzurarea efigiei lui Avram Iancu, aducerea urnei unui criminal de război, Nyiro Jozsef, la Odorheiul Secuiesc, profanarea însemnelor statului român, discriminarea românilor din județele Harghita și Covasna.
Toate acestea sunt consecința guvernării Băsescu-Boc , arogante și demente și alianței cu UDMR-ul. Și Boc e ardelean!
Demența guvernării portocalii, furturile, evaziunea fiscală o să ne coste scump pe noi românii. Să-ți spun eu, un adevăr, ca fierul înroșit, strigă Ladima, la un fost, viitor ministru care trecuse pe la redacție să-i dea bună-ziua și să se pună bine cu înverșunatul ziarist. Nu există dușmani mai mari și mai aprigi ai statului românesc de azi decât ungurii și burghezia românească.[…] Burghezia își distruge propriul ei stat. […]… iar nefericitul popor român va continua să plătească, până la istovirea lui totală, prostia și lipsa de scrupul ale politicienilor de toate spețele cocoțați la conducere (n.ed.).
Dar noi suntem români, noi suntem pe veci aici stăpâni. Formula aceasta repetată la nesfârșit în cântece și discursuri patriotarde ne scutește de mândria de a fi român și de a avea onoare. A dovedit asta și Traian, la Bruxelles. Ce suflete pot crește într-o astfel de mocirlă morală? întreabă retoric Ladima. Și-atunci, cum vreți să respecte primarul de la Odorheiul Secuiesc statul român? A avea prestigiu înseamnă a avea autoritate. Autoritatea nu se impune cu forța puterii, ci cu forța inteligenței și a discernământului moral.
Dar noi suntem români, noi suntem pe veci aici stăpâni. Formula aceasta repetată la nesfârșit în cântece și discursuri patriotarde ne scutește de mândria de a fi român și de a avea onoare. A dovedit asta și Traian, la Bruxelles. Ce suflete pot crește într-o astfel de mocirlă morală? întreabă retoric Ladima. Și-atunci, cum vreți să respecte primarul de la Odorheiul Secuiesc statul român? A avea prestigiu înseamnă a avea autoritate. Autoritatea nu se impune cu forța puterii, ci cu forța inteligenței și a discernământului moral.
Or, când îți lipsește forța morală, când ești lipsit de credibilitate, când ești perceput ca farsor și impostor, ce considerație și respect îți mai poate acorda cineva? În atare condiții când acești demenți care ne guvernează se simt importanți sub oblăduirea autorității puterii și nu sub oblăduirea puterii autorității, primarul din Covasna se simte îndreptățit să-i desconsidere pe români. La orizontul nostru politic se arată o sosie a TemBelelui - „pontagiul” Ponta. Un conducător nedemn, face din poporul său un popor nedemn. Mă întreb dacă această UE bolnavă de aroganță va mai dura, dacă nu se va dizolva. Aroganța unora dintre conducători, ca de pildă a cancelarului Germaniei sau a președintelui Franței, poate declanșa criza Uniunii. Eu unul nu mai cred în idealurile UE, văd cinismul cu care vor să ne mențină etern, într-o stare de aservire, de slugi păcătoase - o sclavie modernă drapată cu iluzia unui mai bine, sine die, pentru români.
Dar la toate acestea, tinerii vor ridica din umeri. Nu e treaba noastră, e treaba bunicilor, a babacilor a celor care guvernează. Treaba noastră e să ne trăim existența fără drame, idealuri iluzorii și frământări febrile fără rost. Și dacă au ars drapelul românesc ce? S-a făcut gaură-n cer? De ce să dramatizăm, să ne văicărim sau, mai rău, să ne revoltăm, când putem trăi bine în sindromul Stockholm? Sindromul Stockholm este un complex psihic emoțional în care victimele simpatizează cu jefuitorul. A te supune autorității care te jefuiește e o binefacere, a nu re-acționa la provocări e un semn de înțelepciune. Să fim, cum spune înțeleptul acela american, pro-activi, nu re-activi pentru a supraviețui.
Oare în atare condiții, omul de rând, needucat politic, chinuit de problemele existențiale - de amenințarea șomajului, de lipsa de perspectivă și de viitor a copiilor, de dezinteresul total ale guvernanților, de hoția și aroganța politicienilor, nu ajunge oare să spună: decât în lumea tâlharului Băsescu, mai bine în lumea dictatorului Ceaușescu?
Oricare din cele două lumi sunt construite după aceeași măsura a Patului lui Procust, una prin egalizare ideologică, cealaltă prin corupție și politizare excesivă a instituțiilor statului.
Fie că o societate este tranșată ideologic după măsura Patului lui Procust și determină individul să se înscrie în spiritul de turmă a eticii și echității socialiste, fie că în Democrație aderă obligat de politic la o anume stare imorală instituită, rezultatul este același.
Numitorul comun al unei societăți, fie tiranică, fie democrat coruptă îl constituie egalizarea minții și discernământului moral al individului obligat în pofida dezgustului din suflet să adere la starea de lucruri instituită de politic. Ca să poată supraviețui într-un regim democratic corupt, oamenii sunt nevoiți să devină cameleonici, să se alinieze mocirlei politice și să se complacă mizerie morale instituite.
Dar ce demnitate are omul cameleonic? Cel care, trăind într-o astfel de lume, refuză cameleonismul nivelator, nu are altă cale decât aceea al lui Ladima sau Fred Vasilescu - fatalitatea morții.
Din acest motiv mai mult decât a fi proustian, romanul lui Camil Petrescu este un unul profetic. Este profetic prin realitatea ce se creează prin însăși faptul cunoașterii.
Ar trebuie să ne mândrim cu acest romancier profet, român, căci este printre puținii romancieri din lume care au avut asemenea concepții vizionare. Un al doilea romancier despre care cunosc sigur că a fost profet în țara lui este Dostoievski.
Vasile Anton Ieșeanu, 16 aprilie 2013, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu