Frământat de ideea găsirii unui segment de cititori, discutam zilele acestea cu poetul Liviu Apetroaie, despre descreșterea alarmantă a acestor.
„Am fost în fiecare zi la Sala Polivalentă, cât a ținut Târgul internațional de carte Librex 2013, îmi mărturisește poetul Liviu Apetroaie într-o discuție amicală.
„Față de anul trecut, anul acesta fost dezastruos pentru edituri și, în general, pentru fenomenul cultural al cărții . Dacă anul trecut erau destui vizitatori, chiar dacă nu cumpărau, măcar veneau și aruncau o privire, te mai ciocneai de un grup sau altul, anul acesta sala a fost goală sau aproape goală. Cu excepția lansărilor de carte, în restul timpului au fost foarte puțini vizitatori.”
„Inflație de scriitori, criză de cititori”, îi spun poetului. „La Librex2013 am reușit să vând două volume ale cărții mele Cum să scriu un eseu… ” „Ai vândut multe… Au fost edituri care nu au vândut nicio carte. Îți dai seama, sunt edituri cu multe cărți și autori consacrați! …”
„De ce oare, îl întreb, ce se întâmplă cu oamenii? Spre ce fenomen cultural se îndreptă?! Să-i acapareze oare audiovizualul și internetul într-atât încât cartea să nu mai exercite nicio atracție?! Totuși autorii străini mai sunt încă citiți - Murakami, Pamuk, Llosa, Eco, deși am găsit, la anticariate, cărți ale acestor autori noi nouțe, nici măcar deschise. E oare de vină, criza, sărăcia în care ne zbatem?! Ce-i lipsește scriitorului român?”, îl întreb pe Liviu, să fie vandabil?” Poetul Liviu Apetroaie ridică din umeri.
***
***
„Ce citești acolo așa de pasionată?” o întreb pe Ligia, nepoțica mea. Goosebumps , adică „piele de găină”, chestii cu fantome.
Te interesează Vali?” „Da, mă interesează literatura citită de fetele de 10 ani.” „Ți-o dau, dar să mi-o dai repede! Mi-a mai cerut-o o colegă.”
„Uau! Credeam că s-au terminat cititorii din țara asta, dar uite că se citește. I-a să văd ce carte e! A, Fantoma din vecini de R. L. Stine.”
Trebui să fie o porcărie, zic eu în gând. Dar uite că e citită de fetițele aflate la vârsta pubertății . Ce Dumnezeu pun americanii ăștia în cărți de le fac să fie citite de milioane de cititori, iar scriitorii români trag mâța de coadă și în privința cititorilor și în privința vânzărilor.
Scriitorul R. L. Stine a intuit bine și a atacat segmentul de cititori aflat la vârsta biologică a pubertății, când poveștile de groază și mister au impact asupra mentalului lor, le dau fiori și le fac pielea de găină. Implicarea personajelor copii în situații înfricoșătoare generează și pentru micii cititori fenomene asemănătoare.
Exploatând acest gen de thriller care șochează conștiințele necoapte ale copiilor aflați la vârsta pubertății prin suspans, tensiune și emoție, inducerea în mentalul micului cititor a incertitudinii, surprizei, amplificându-le anxietatea prin teroarea psihică, toate acestea coagulează misterul și fascinează micul cititor.
Redactor șef la o emisiune pentru copii, autorul american a intuit ce-i poate fascina pe cititorii de 10 -12 ani , aflați la pubertate, când hormoni le devastează mintea și trupul – misterul morții(horror) care îți dă fiori - părul de pe brațe se ridică, mușchii se încordează, temperatura ajunge la extreme ce dă fiori și chiar frisoane, ca răul de înălțime sau de prăbușire în hăuri adânci. Adrenalină și dopamină la maximum.
Redactor șef la o emisiune pentru copii, autorul american a intuit ce-i poate fascina pe cititorii de 10 -12 ani , aflați la pubertate, când hormoni le devastează mintea și trupul – misterul morții(horror) care îți dă fiori - părul de pe brațe se ridică, mușchii se încordează, temperatura ajunge la extreme ce dă fiori și chiar frisoane, ca răul de înălțime sau de prăbușire în hăuri adânci. Adrenalină și dopamină la maximum.
Fenomenul Twilight - Amurg , este și titlul unei serii de patru romane ale scriitoarei americane Stephenie Meyer. Ea atacă segmentul adolescentin, post-pubertate,îndeosebi al dorului și dorinței fetelor de iubit - tema zmeului ( intuit și exploatat la noi de Ion Eliade Rădulescu în Zburătorul) - recte, al vampirului în literatura vestică și de peste ocean, când dorința de fantezie, de mister și fenomene parapsihologice devin acute, mai ales pentru adolescente ca urmare a exploziei hormonale.
Poemul lui Ion Heliade Rădulescu este, fără îndoială net superior ca valoare literară, literaturii Goosebumps și Twilight a americanilor.
Poemul lui Ion Heliade Rădulescu este, fără îndoială net superior ca valoare literară, literaturii Goosebumps și Twilight a americanilor.
„Dar uite, mă vezi, mamă? așa se-ncrucișează
Și nici nu prinz de veste când singură mă strâng,
Și tremur de nesațiu, și ochii-mi văpăiază,
Pornesc din dânșii lacrimi și plâng măicuță, plâng. …………………………………………………………
Pornesc din dânșii lacrimi și plâng măicuță, plâng. …………………………………………………………
„Dar ce lumină ca fulger trecătoare
Din miazănoapte scapă cu urme de scântei?
Din miazănoapte scapă cu urme de scântei?
Vreo stea mai cade iar? Vreun împărat mai moare?
Or e – să nu mai fie! - vreo pacoste de zmei? ……………………………………………………
Or e – să nu mai fie! - vreo pacoste de zmei? ……………………………………………………
Tot zmeu a fost, surato. Văzuși împielițatu!
Că țintă la alde Floarea în clipă străbătu!
Și drept pe coș, leicuță! ce n-ai gândi, spurcatu!
Închină-te surato! - Văzutu-l-ai și tu? ……………………………………………….
Pândește, bată-l crucea ! și-n somn colea mi-ți vine
Ca brad un flăcăiandru și tras ca prin inel,
Bălai, cu părul de-aur! dar slabele lui vine
N-au nici un pic de sânge, și-un nas ca vai de el”
(Ion Heliade Rădulescu - Zburătorul, fragment )
Fenomenul Twilight, spune autoarea celor patru volume, este o „comedie de groază, suspans și dragoste”.
Fenomenul Twilight, spune autoarea celor patru volume, este o „comedie de groază, suspans și dragoste”.
Ambii autori americani au sute de milioane de cărți vândute ceea ce face literatura aceasta deosebit de rentabilă. De ce nu abordează și autorii români asemenea tematici productive?! Nu neapărat acestea. Pot viza alte segmente de populație. Ce ne lipsește oare? Talentul, fantezia, arta de a crea suspansul, de a induce frica și teroarea, de a scrie comedia de groază, suspans și dragoste?!
Vasile Anton Ieșeanu, 02 aprilie 2013, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu