Notă: Azi 22 aprilie 2013 se împlinesc 129 de ani de la nașterea unui scriitor de excepție. Camil Petrescu, născut la 22 aprilie 1894, poate figura între primii zece mari prozatori români.
Moto:„Aici petrecem admirabil… Ziua, într-o familie unde e mult tineret…Dansăm, jucăm tot felul de gajuri. Seara ne plimbăm prin grădina publică și mergem des la cinematograf… Dar eu…eu, Emy…unde sunt în toate astea?” - Camil Petrescu
„Francezii sunt foarte sensibili la phénomène de l'amour, pe omul mioritic mai puţin de iubire cât la fenomenul credinței în iubire - forma mistică a iubirii. Prin deceniul șapte al paranoicului secol al XX-lea povestea de iubire a unei profesoare de 33 de ani şi a unui elev de 16 ani care s-a sfârşit tragic a provocat o isterie națională, în Franța, prin sinuciderea celor doi. Mourir d`aimer a inspirat cărţi, cântece şi filme.
La noi cântecul Angelei Similea - Să mori din dragoste rănită, pare o replică românească a franțuzescului Mourir d`aimer.
Și totuși se mai moare din dragoste și pe plaiurile mioritice , căci, așa cum spunea Beethoven, tânăr îndrăgostit, fără de ea nu pot trăi…, nu pot trăi defel. Iluzia iubirii este adesea mai puternică decât rațiunea de a trăi.
Și totuși se mai moare din dragoste și pe plaiurile mioritice , căci, așa cum spunea Beethoven, tânăr îndrăgostit, fără de ea nu pot trăi…, nu pot trăi defel. Iluzia iubirii este adesea mai puternică decât rațiunea de a trăi.
Pe Ladima îl conduce la sinucidere drama de a fi fost orbit de iubirea obsesivă pentru o femeie josnică, cum era Emilia. Dar eu…eu, Emy…unde sunt în toate astea? Omul nu se mai regăsea în lumea iubitei sale, care ar fi trebuit să fie și lumea lui. Abia înaintea morții, Ladima realizează că adevărata femeie care merita toată dragostea lui era doamna T., o femeie pentru care te-ai putea sinucide, dar care nu l-ar fi împins la sinucidere, cum nu l-a împins nici pe Fred Vasilescu, nici pe D., mai ales pe D. căruia cu tot dezgustul pe care-l resimțea văzându-l că o iubește cu o dragoste de câine bătut încă din adolescență, îi acceptă iubirea. Spre deosebire de lumea subumană în care trăia, doamna T. emană o empatie mai mult decât umană.
Fiind vecini, D. a făcut o obsesie pentru ea încă din copilărie, era sensul vieții lui, chiar i-a transmis când s-a măritat cu inginerul sosit din Germania, că se va sinucide, dar nu a făcut-o. Nu a făcut-o fiindcă acest inadaptabil social nu avea forța nici să trăiască, nici să moară, ci doar să viețuiască ca o moluscă. Reîntâlnirea, pe când acesta era deja bărbat, dar un iremediabil ratat - femeile îl evitau, a făcut-o să i se dăruiască într-un moment rătăcire și când dezmeticită văzuse că omul acesta […] lua contururi de moluscă uriaşă, l-a alungat. D. îi declară că ceea ce a iubit la ea este nesfârșita ei bunătate. O femeie cu o etică umană dusă până la sacrificiu de sine ca doamna T. nu poate face un bărbat să se sinucidă, dar una ca Emilia la care totul se reduce la o bucată de carne pe care o dai pe bani, da, poate face un bărbat idealist și sincer îndrăgostit să se sinucidă.
Dar dacă doamna T. i-a dat trupul din milă lui D, nu l-a lăsat s-o sărute pe gură, ca și cum D., sărutând-o pe gură, i-ar fi întinat sufletul, dar sufletul ei, gura ei era dăruită unui singur bărbat - Fred Vasilescu. Asemenea doamnei T și Fred refuză sărutul Emilie pe gură.
Unei asemenea femei îi repugnă să intervină pentru actrița Lucile, la D. spre a scrie la gazetă despre ea, tocmai fiindcă gestul ei de simpatie în public să nu fie interpretat de acesta ca un gest interesat și nu unul pur și simplu gratuit.
Doamna T. face parte din acele femei care nu dăruie un surâs pentru ceva, care nu face comerț cu trupul, cu atât mai puțin cu sentimentele. Ei bine, se vor întreba multe reprezentate ale sexului frumos, ce?, iubirea unei femei poate fi cumpărată? O spun tare, da, iubirea poate fi cumpărată. Erotismul feminin este difuz și femeia este atrasă prin excelență de partea materială a existenței și de realitatea penisului, nu de imaginarul formei feminine ca în cazul bărbatului.
Doamna T. face parte din acele femei care nu dăruie un surâs pentru ceva, care nu face comerț cu trupul, cu atât mai puțin cu sentimentele. Ei bine, se vor întreba multe reprezentate ale sexului frumos, ce?, iubirea unei femei poate fi cumpărată? O spun tare, da, iubirea poate fi cumpărată. Erotismul feminin este difuz și femeia este atrasă prin excelență de partea materială a existenței și de realitatea penisului, nu de imaginarul formei feminine ca în cazul bărbatului.
Doamna T. este prezentată de autor ca una din exemplarele rasate ale speciei umane, una din acele femei care exercită asupra bărbaților o atracție fatală, dar ea nu transformă acest dar al naturii feminine cu care a fost înzestrată într-o capcană pentru masculi, ca irezistibila Scarlett O'Hara din celebrul roman american Pe aripile vântului, ci se comportă ca o distinsă doamnă, fără a epata, conștientă de înalta ei ținută, fizică, intelectuală și mai ales morală.
Pentru a nu plana asupra sa, după moarte, batjocura de a fi iubit o femeie josnică, Ladima îi cere Emiliei scrisorile înapoi (aceasta, la îndemnul mercantilei Valeria, îl refuză). Ladima își ia totuși măsuri, spre a abate atenția hienelor din presa de scandal, și-i scrie d-nei T. ultima scrisoare de dragoste. De ce doamnei T. care nu era iubita lui? Tocmai spre a-și păstra, după moarte Idealitatea sa. Era el însușii uimit, îi povestește Cibănoiu lui Fred Vasilescu, că a putut să iubească o asemenea femeie, [pe Emilia] îmi spunea chiar el că i-ar fi rușine dacă ar afla și altcineva, afară de noi, prietenii. Ce mobil inconștient și ascuns a determinat la Ladima să fie atât de orbit de această Emilie farmazoană? Noua generație de psihanaliști, în speță Brenda Schaeffer ,în Dragoste și dependență zice că iubirea adictivă cumulează trei elemente – perseverarea într-un anumit tip de comportament în pofida consecințelor fizice și psihice adverse; obsesia sau preocuparea pentru ființa iubită și un sentiment de pierdere a controlului. Toate acestea țin de anxietate persoanei în cauză, în cazul lui Ladima de anxietatea singurătății la o vârstă aproape critică. Singur, exclus din societate ca un ins periculos,ciudat, Ladima se agață de idealitatea iubirii.
Cum ar putea fi perceput un om idealist într-o societate al lui Procust, în care Nae Gheorghidiu e acel Procust, după care societatea s-a (auto)mutilat ajustată după același măsuri – a minciunii, hoției și înșelăciunii - o societate în care oamenii își fură singuri căciula. Un ciudat, un haloimăs, spune despre Ladima, Emilia.
Într-o asemenea societate un individ din tipologia lui, care nu se poate adapta, nu se poate alinia, nu se poate automutila, este eliminat. Așa s-au petrecut lucrurile și cu Eminescu, fiind eliminat cu ajutorul celui care ar fi trebuit să fie ocrotitorul său - Titu Maiorescu.
Emilia, care se integrase atât de bine patului lui Procust cum să-l poată iubi pe acest nebun care și-a dat demisia de la gazetă unde câștiga 2000 de lei? În această lume atât de murdară, atât de mizerabilă, ce se bălăcește într-o adevărată mocirlă socială, Ladima caută puritatea în iubirea unei femei. Emy vreau să stau puțin lângă tine… Câteva cuvinte ale tale ar fi ca un balsam.
Emilia, care se integrase atât de bine patului lui Procust cum să-l poată iubi pe acest nebun care și-a dat demisia de la gazetă unde câștiga 2000 de lei? În această lume atât de murdară, atât de mizerabilă, ce se bălăcește într-o adevărată mocirlă socială, Ladima caută puritatea în iubirea unei femei. Emy vreau să stau puțin lângă tine… Câteva cuvinte ale tale ar fi ca un balsam.
Dar nu, Emilia nu-i acordă nici acest minim balsam, ea ține neapărat să meargă la balul ziariștilor doar pentru că alea din teatru se pregăteau toate și el, Ladima nu mai reușea să găsească un bilet de favoare pentru ea. Dă-mi mie seara asta, se roagă Ladima. Ea însă refuză, îi refuză acea seară și la insistențele ei merge la bal cu un costum de împrumut.
Acolo se vede pus în ipostaza unui Don Quijote. Asta și este în realitate Ladima, un om al timpurilor moderne ce se luptă cu o societate a morilor de vânt și o iubește pe Dulcineea lui - o Emy mai mizerabilă decât țăranca aceea Dulcineea. Dar orice îndrăgostit vede în femeia iubită și aici Cervantes a fost genial, nu o femeie oarecare ci o zeiță. Starea de îndrăgostire are menirea de a hiperboliza persoana iubită , de a o metamorfoza într-o zeitate, iubirea devine credință mistică.
Ladima adună cu greu o mie de lei, pe care îi lasă la vedere, spre a nu se spune că s-a sinucis din cauza sărăciei. Scrisorile lui, în cele din urmă, ajung în mâinile lui Fred Vasilescu, care le sustrage de la Emilia, spre a feri memoria prietenului său de tentația Emiliei de a le vinde presei de scandal.
Investigațiile lui Fred Vasilescu, dezvăluie și alte motivații ale cauzei sinuciderii lui Ladima. Bun cunoscător al filozofiei existențialiste, care, în perioada interbelică începuse să domine în Europa, Camil Petrescu găsește ca motiv determinant dogmatica filozofie a prietenului lui Ladima, <<mizerabilul Bulgăran>> cum îl numeşte Cibănoiu. Cinismul acestuia a fost bobârnacul care l-a împins în neant.
Investigațiile lui Fred Vasilescu, dezvăluie și alte motivații ale cauzei sinuciderii lui Ladima. Bun cunoscător al filozofiei existențialiste, care, în perioada interbelică începuse să domine în Europa, Camil Petrescu găsește ca motiv determinant dogmatica filozofie a prietenului lui Ladima, <<mizerabilul Bulgăran>> cum îl numeşte Cibănoiu. Cinismul acestuia a fost bobârnacul care l-a împins în neant.
Aflat, după infama și brutala respingere a Emiliei, într-o stare de depresie severă, considerându-se un părăsit și înșelat de toată lumea, când spunea toată lumea, Ladima se gândea la Emilia, căci toată lumea îndrăgostitului se identifică cu persoana iubită, dar înșelat fiind tocmai de toată lumea lui, spune el - gândul morții mă ține ca într-un clește zi și noapte. El mai caută la prieteni săi - Penciulescu, Cibănoiu, Bulgăran, o ultimă speranță, se agață ca înecatul la mal de un pai pentru a supraviețui, dar…
Dar în timp ce Cibănoiu îl îndrumă spre religia ortodoxă, motivându-i, astfel, dorința de a trăi, Penciulescu, cinic și lipsit de sensibilitate și respect, grosolan și grobian, îi spune brutal - „Ai fost un dobitoc în această viață scurtă, iubind o femeie de stradă…”
Prins în marea dilema în a alege între teozofia prietenului său Cibănoiu și teoriile existențialiste ale lui Bulgăran, care-i argumentau inexistența lui Dumnezeu, Ladima realizează, sub verva batjocoritoare al lui Penciulescu că în absența Tatălui, în fața acestui Univers nemilos și rece, totul e zădărnicie. Acum nimic nu-l mai poate opri de la fatalul gest. Doar iubirea femeii de care era îndrăgostit, dar … Nicolae, i se destăinuie el lui Cibănoiu, dacă m-ar fi iubit Emy, viața asta n-ar fi fost zadarnică. Cu iluzia iubirii spulberată Ladima își face bilanțul vieții: Am trăit patruzeci de ani, inutil.
Prins în marea dilema în a alege între teozofia prietenului său Cibănoiu și teoriile existențialiste ale lui Bulgăran, care-i argumentau inexistența lui Dumnezeu, Ladima realizează, sub verva batjocoritoare al lui Penciulescu că în absența Tatălui, în fața acestui Univers nemilos și rece, totul e zădărnicie. Acum nimic nu-l mai poate opri de la fatalul gest. Doar iubirea femeii de care era îndrăgostit, dar … Nicolae, i se destăinuie el lui Cibănoiu, dacă m-ar fi iubit Emy, viața asta n-ar fi fost zadarnică. Cu iluzia iubirii spulberată Ladima își face bilanțul vieții: Am trăit patruzeci de ani, inutil.
Dragostea, iubirea dintre bărbat și femeie, adevărata iubire,„acopere totul, crede totul, nădăjduiește totul, sufere totul”(Corinteni 13.7).
Dar când iubire nu e, nimic nu e, spune Marin Preda, în celebrul lui roman Cel mai iubit dintre pământeni. Când Eros moare, Tanathos vine ca un zeu mântuitor - (Vasile Anton – Cum să scriu un eseu… în eseulFilosofia luptei dintre Eros şi Thanatos!
De multe ori bărbații de vârsta a treia se îndrăgostesc de câte-o fetișcană și deși sunt probabil mai mult sau mai puțin conștienți de limitele biologice ale unei asemenea iubiri, ei se aruncă și se iluzionează într-o asemenea imposibilă iubire. Dorința erotică satisfăcută le induce sentimentul de revenire la viață, de regăsire a paradisului pierdut, de scurtă fericire, deși partenera tânără nu poate iubi mai mult decât banii lor. Eros le reînvie din nou bărbăția gata să apună și-l alungă pe Tanathos. Ca o ultimă zvâcnire a viețuirii această iubire imposibilă, îi dă iluzia trăirii, îl face să uite de povara existenței.
Dacă pe Ladima am aflat ce l-a determinat să se sinucidă, să vedem ce l-a determinat pe Fred Vasilescu?! Ce îl determină pe Fred Vasilescu să recurgă la același gest cu a prietenului său, o sinucidere mascată într-un accident aviatic.
Există o legătură dincolo de noi și dincolo de capacitatea noastră de înțelegere, între fenomene ciudate și tulburătoare din existența noastră, pe care eu l-am numit, în cartea mea - Cum să scriu un eseu… - joc cuantic. Căci, în cazul lui Ladima această obsesivă orbire de a face pasiune absolută pentru o femeie de care oricine se poate înfrupta, este ceea ce grecii numeau comiterea hybrisului, căci hybrisul îl comite nu doar cel orbit de furie ca Aiax Telamonianul, ci și acela care-i orbit de iubire ca Oedip, respectiv Ladima sau Ștefan Gheorghidiu, eroul din Ultima noapte de dragoste , întâia noapte de război.
Există o legătură dincolo de noi și dincolo de capacitatea noastră de înțelegere, între fenomene ciudate și tulburătoare din existența noastră, pe care eu l-am numit, în cartea mea - Cum să scriu un eseu… - joc cuantic. Căci, în cazul lui Ladima această obsesivă orbire de a face pasiune absolută pentru o femeie de care oricine se poate înfrupta, este ceea ce grecii numeau comiterea hybrisului, căci hybrisul îl comite nu doar cel orbit de furie ca Aiax Telamonianul, ci și acela care-i orbit de iubire ca Oedip, respectiv Ladima sau Ștefan Gheorghidiu, eroul din Ultima noapte de dragoste , întâia noapte de război.
Acest joc cuantic are efect de bumerang, face ca răul să se îndrepte spre persoana iubită (crima pasională) sau spre sine (sinuciderea).
Chiar dacă suntem moralmente buni și idealiști, cum este Ladima, comitem hybrisul. Hybrisul în cazul lui Ladima este nebunia lui de a o iubi pe Emilia în ciuda evidențelor. A se complace în acest masochism la care se supune, insistând cu dragostea lui pură pentru o femeie la care dragostea se reduce la sex… pe bani, conduce inerent la comiterea hybrisului.
Chiar în cazul căsătoriei, neapărat cu unul bogat, Emilia vizează același sex pe bani. Pentru ea iubirea pură nu are nicio o valoare. La fel cum pentru Ela moștenirea lui Ștefan Gheorghidiu ( Ultima noapte de dragoste , întâia noapte de război) , trezise porniri care dormitau lent din strămoși în ea.
Din acest motiv Ela, personajul din Ultima noapte de dragoste , întâia noapte de război, nu e cu mult diferită de Emilia, cu excepția faptului că poate e mai rafinată decât închipuita actriță.
Ca și în cazul lui Ladima, Ștefan Gheorghidiu în relația cu soția sa, Ela, se iluzionează că este iubit, că-i este fidelă, dar observarea gesturilor, vorbelor , reacțiilor în relațiile cu ceilalți și îndeosebi cu avocatul G., îl aruncă în chinul geloziei. Ladima trăiește acest masochism al torturii sufletești între speranța de a găsi un dram de iubire la Emilia și realitatea atât de sadică pe care Emilia o masca mai mult sau mai puțin abil și iluzia iubirii cu care îl amăgea. Ștefan Gheorghidiu o iubește total pe Ela. Cu cât iubirea lui pentru soția sa este mai copleșitoare, cu atât Ela este mai ușuratică. Nu există egalitate între sexe.
Egalitatea într-o relație interumană nu poate fi operantă nici chiar în cazul homosexualilor sau lesbienilor a căror relație erotică ar fi una ideală egalității. Într-o relație heterosexuală există un dominator ( de regulă bărbatul) și un dominat (de regulă femeia) sau un lider conștient sau inconștient recunoscut. Acolo unde nu există o recunoaștere tacită a liderului se declanșează războiul sexelor.
Aceste personaje-bărbați neiubiți, care se sinucid din dragoste, par a fi țapii ispășitori pentru tot sexul bărbătesc poligam. E ca în cazul vânătorii fără discernământ a elefanților sau a altor animale – cineva din ființele umane plătește, chiar dacă nu-i tocmai vânătorul sadic.
Există mereu un țap ispășitor sau un martir, pentru echilibru, căci dincolo de noi sau poate în noi, în inconștientul nostru se află această justiție imanentă. Lumea în care sigur Ștefan Gheorghidiu devine victimă e aceeași lume aranjată după același pat al tâlharului Procust. Ștefan Gheorghidiu este ca și George Demetru Ladima un idealist – pasionat de frumos și adevăr la care iubirea e unică și e drept de viață și de moarte, nu poate accepta infidelitatea, nu se poate adapta unei societăți corupte, lipsită de cele mai elementare principii morale.
Mai frust și mai puțin psihanalitic, scriitorul italian Alberto Moravia a scris o carte de nuvele, intitulată Cum să trăiești cu o soție necredincioasă. Chiar, cum poate un bărbat să trăiască cu o soție infidelă? Acum, femeia aflată pe picior de egalitate economică cu bărbatul nu mai acceptă infidelitățile acestuia, iar căsătoriile de probă inițiate de femei și acceptate de bărbați ca un mijloc de-al face fidel pe masculul poligam conduce la drame și tragedii mai mari, mai cu seamă pentru progenituri - victime sigure ale inconștienței părinților biologici, cei mai mulți cu nevroze severe de copii abandonați.
Mai frust și mai puțin psihanalitic, scriitorul italian Alberto Moravia a scris o carte de nuvele, intitulată Cum să trăiești cu o soție necredincioasă. Chiar, cum poate un bărbat să trăiască cu o soție infidelă? Acum, femeia aflată pe picior de egalitate economică cu bărbatul nu mai acceptă infidelitățile acestuia, iar căsătoriile de probă inițiate de femei și acceptate de bărbați ca un mijloc de-al face fidel pe masculul poligam conduce la drame și tragedii mai mari, mai cu seamă pentru progenituri - victime sigure ale inconștienței părinților biologici, cei mai mulți cu nevroze severe de copii abandonați.
Tot grecii - în speță Socrate este acela care vine cu ideea salvatoare - renunțarea la extremismele existențiale și adoptarea căii de mijloc – virtutea extremă sau hedonismul extrem - demonstrat de școala cinică, respectiv de școala cirenaică (hedonică) conduc inerent la anularea existenței. În existența neromanțată a oamenilor comuni relația imorală a unuia din cei doi soți conduce inerent fie la crimă pasională, fie la suicid din dragoste.
Totuși existențele noastre nu pot oscila între moral și imoral. Nu asta este calea de mijloc. Pentru a nu deveni frunze în bătaia vântului și lesne victime, omul trebuie să-și afle singur sensul vieții, adică să știe clar și precis ce are de făcut în viață, dacă trăiește doar pentru a trăi sau trăiește pentru ceva anume - un ideal.
Bătaia din aripi a fluturelui din Brazilia care poate declanșa o tornadă în Texas (Lorenz) confirmă ideea că nu suntem izolați în acest Univers, ci într-o continuă conexiune. Nu știm ce se petrece la nivel cuantic cu gândurile, obsesiile, gesturile și comportamentele noastre. Ele sunt însoțite de anumite forme de energie purtătoare de informație ce conștient ne scapă, dar pe care inconștientul le monitorizează în permanență. (Vasile Anton – Cum să scriu un eseu… )
Nu știm dacă autorul Patului lui Procust s-a bazat de fapte reale și nu fictive. Prin toate mijloacele și procedeele asta vrea să ne sugereze autorul, deși Camil Petrescu, spre a preveni probabil orice atac critic, susţine că tot romanul acesta e ficțiune pură.[…] Acest <<dosar de existenţe>>, se înţelege de la sine, este închipuit şi numai unele necesităţi de convenţional pe care le impune tiparul ne-au făcut să-i dăm o formă care poate să înșele.
Modul cum este alcătuit romanul - o construcție romanescă originală care sparge tiparul clasic al construcției epice cu desfășurarea pe trei planuri ingenios asamblate – confesiunile d-nei T. la imboldul autorului de a scrie, rememorările scrise ale lui Fred Vasilescu la insistențele romancierului, în care sunt incluse scrisorile lui Ladima și mărturisirile Emiliei (romancierul modificând, după cum mărturisește abia ici-acolo) , iar în al treilea plan, intervențiile și comentariile romancierului, fac din Patul lui Procust,nu o ficțiune pură, ci o realitate mioritică (im)pură. Sinuciderea celor doi îmi aduce în minte o sinucidere reală, a doi prieteni scriitori, amintită de Jean-Claude Carrière în dialogul său cu Umberto Eco …am o cartea scriitorului suprarealist René Crevel care a aparținut lui Jacques Rigaut, cu o dedicație pentru acesta din partea autorului. Or, amândoi, Clevel și Rigaut, s-au sinucis. Această carte, și doar ea, creează pentru mine un soi de legătură secretă, fantomatică și sângeroasă, între doi oameni pe care moartea îi apropie în chip misterios.”(Jean Claude Carrière , Umberto Eco – Nu sperați că veți scăpa de cărți, p.89).
Există o legătură cuantică sau o influențare reciprocă la nivelul inconștientului? Dorul de infinit spune sociologul francez Ėmile Durkheim, imposibil pentru ființa umană spunem noi, duce inerent la suicid, căci moartea, afirma Lamartine, pare o dispariție voluptoasă în infinit.
Când dorințele și iluziile vieții (echivalente lui Eros) au dispărut, Tanathos se instalează triumfător. Adevărata cauză a sinuciderii estealarmanta mizerie morală a societății. (Ėmile Durkheim – Despre sinucidere, pp.221-228),la care indivizii morali de tipul lui Ladima nu se pot adapta și ideea de zădărnicie a vieții pune stăpânire pe ei. În cazul lui Fred Vasilescu inadaptabilitatea este amplificată și dedorul de infinit (a se avea în vedere zborurile cu avionul și imposibilitatea doborârii recordurilor).
Există o legătură cuantică sau o influențare reciprocă la nivelul inconștientului? Dorul de infinit spune sociologul francez Ėmile Durkheim, imposibil pentru ființa umană spunem noi, duce inerent la suicid, căci moartea, afirma Lamartine, pare o dispariție voluptoasă în infinit.
Când dorințele și iluziile vieții (echivalente lui Eros) au dispărut, Tanathos se instalează triumfător. Adevărata cauză a sinuciderii estealarmanta mizerie morală a societății. (Ėmile Durkheim – Despre sinucidere, pp.221-228),la care indivizii morali de tipul lui Ladima nu se pot adapta și ideea de zădărnicie a vieții pune stăpânire pe ei. În cazul lui Fred Vasilescu inadaptabilitatea este amplificată și dedorul de infinit (a se avea în vedere zborurile cu avionul și imposibilitatea doborârii recordurilor).
Doamna T. este singura femeie-personaj care se opune și rezistă presiunilor aceste lumi perfide și josnice a patului lui Procust; nu se lasă ajustată la dimensiunile patului chiar cu prețul sărăcirii extreme. De altfel femeile au un nivel de supraviețuire superior bărbaților.
Doamna T. are forța de a supraviețui moral într-o societate profund imorală. Căci, o societate fie și democratică dacă te obligă să nu spui adevărul sau al cărui conducător te obligă să spuidoar adevărul portocaliu sau adevărul cămășilor portocalii sau albe, ori, în cazul dictaturilor doar adevărul cămășilor verzi sau a cravatelor roșii este evident că acea societate nu poate fi decât a Patului lui Procust.
Doamna T., incapabilă de a suferi răul sau falsul, preferă să trăiască umilința de a fi dată afară din postul de dactilografă de la fabrica al lui Nae Gheorghidiu decât să devină metresa acestui nebun cinic. Mi se scâlciaseră pantofii și-mi ardeau ciorapii de-atâta purtat, nu puteam să mă spăl în fiecare zi ca lumea ca să nu deranjez prea mult prietena care mă găzduise. Devenisem acră de dezgust trezit, de umilințe înghițite și neajunsuri.[…]Femeia aceasta, scrie Fred în dosarul său, nu putea suporta fizic nicio urâțenie. Asta mă făcea să nu mi-o închipui niciodată vânzându-se, de pildă, chiar în clipele de greutăți materiale, vreunui bătrân flasc, cu carnea învinețită, roasă de eczeme. Oribil!
Doamna T., incapabilă de a suferi răul sau falsul, preferă să trăiască umilința de a fi dată afară din postul de dactilografă de la fabrica al lui Nae Gheorghidiu decât să devină metresa acestui nebun cinic. Mi se scâlciaseră pantofii și-mi ardeau ciorapii de-atâta purtat, nu puteam să mă spăl în fiecare zi ca lumea ca să nu deranjez prea mult prietena care mă găzduise. Devenisem acră de dezgust trezit, de umilințe înghițite și neajunsuri.[…]Femeia aceasta, scrie Fred în dosarul său, nu putea suporta fizic nicio urâțenie. Asta mă făcea să nu mi-o închipui niciodată vânzându-se, de pildă, chiar în clipele de greutăți materiale, vreunui bătrân flasc, cu carnea învinețită, roasă de eczeme. Oribil!
Mare lucru la o femeie să aibă această credință. Am văzut femei cu această tărie de caracter, care au refuzat compromisul, au refuzat prăjitura mică oferită de vreun grangur pentru plata în natură practicată de multe semene de-ale d-nei T. Căci norocul - acest admirabil joc cuantic al binelui care învinge răul, i-a surâs și doamna T., devenită independentă economic, a fost scutită de umilințe și avansurile sexuale ale lui Nae Gheorghidiu.
De ce se sinucide Fred Vasilescu? Sinuciderea lui, mascată într-un accident aviatic, rămâne o enigmă, cum o enigmă rămâne și refuzul de a da curs iubirii sale pentru doamna T. Am putea crede că sinuciderea a fost determinată de confesarea în scris impusă de insistențele scriitorului, confesare care așa cum ne mărturisește Fred scrisul l-a determinat să gândească.
Însăși scriitorul lasă cititorului posibilitatea interpretărilor multiple și a dezlegării enigmei. Înmânându-i caietele lui Fred doamnei T. lasă deschisă orice ipoteză. Cred că nici n-a închis bine ușa și s-a năpustit asupra textului. Pe potecile lunecoase ale amănuntelor și ale interpretărilor va găsi reazem și o mai adâncă dezlegare? Nu, căci ultima frază nu lasă nici un dubiu asupra dezlegării tainei acestui personaj. Taina lui Fred Vasilescu merge poate în cea universală, fără nici un moment de sprijin adevărat, așa cum singur a spus-o parcă, un afluent urmează legea fluviului. Ce anume l-a determinat pe Fred să recurgă la accidentul suicidar rămâne o enigmă.
Vasile Anton Ieșeanu, 22 aprilie 2013, Iași
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu