Faceți căutări pe acest blog

luni, 23 aprilie 2012

Apple în război cu Adobe




Motivele pentru care Apple a refuzat utilizarea platformei Flash şi duce "războiul" cu Adobe


Apple, cea mai valoroasă companie din lume,   o alteță regală a companiilor Hi-tech, cotată cu cele mai multe şanse să fie prima din istorie care să atingă o valoare de piaţă de 1.000 de miliarde de dolari, este recunoscută şi apreciată de mulţi nu doar pentru produsele inovatoare, ci şi pentru că a încercat să diferenţieze cât mai mult, ca imagine dar şi ca tehnologie de firmele concurente.
Analiştii IT dar şi de pe piaţa de capital nu pot cădea de acord dacă faptul că Apple a preferat să nu folosească, de exemplu, tehnologia Flash, i-a adus vânzări mai mari sau mai mici decât ar fi putut obţine dacă ar fi folosit, la rândul său, tehnologiile populare folosi de concurenţă.
Poate cele mai mari "lipsuri" faţă de concurenţă sunt absenţele din dotarea iPod-urilor, iPad-urilor, iPhone-urilor şi celorlalte dispozitive Apple a tehnologiei Flash, folosită la scară largă de către alte companii care activează în acelaşi sector al industriei, dar şi lipsa porturilor de tip USB, înlocuite cu un port special pentru un cablu de date cu 30 de pini.
Dimensiunile cablului de date vor fi, cel mai probabil, micşorate pentru viitorul model iPhone pentru a permite creşterea spaţiului din interiorul smartphone-ului. O astfel de modificare ar face posibilă adăugarea mai multor componente în interiorul telefoanelor.
Noua tabletă iPad, vândută de săptămâna aceasta în alte 12 state
În ciuda acestor "lipsuri", Apple a vândut până la finalul lunii martie a acestui an trei milioane de unităţi de noul iPad, ele urmând să fie comercializate, în curând, în 12 noi state, printre care se numără şi Cipru, Coreea de Sud, Brunei, Croaţia, Republica Dominicană, El Salvador, Guatemala şi Venezuela, conform Mashable.

Începând cu 27 aprilie cea mai nouă versiune a tabletei Apple va fi disponibilă şi în Columbia, Estonia, India, Israel, Letonia, Lituania, Muntenegru, Africa de Sud şi Thailanda, preţul său variînd între 499 şi 829 de dolari în funcţie de modelul ales.
Milioane de dispozitive Apple vândute la nivel mondial
De la sfârşitul anului trecut şi până în prezent, numărul total de unităţi iPad vândute de către cei de la Apple a ajuns la 55,28 de milioane. În primul trimestru fiscal al anului 2012, veniturile companiei au ajuns la 46,33 de miliarde de dolari, iar profitul său net trimestrial, la 13,06 miliarde de dolari, aproape dublu faţă de trimestrul similar al anului precedent.
În aceeaşi perioadă, gigantul american în industria IT a vândut 37,03 milioane de smartphone-uri iPhone şi 15,4 milioane de dispozivite media portabile iPod.
Războiul dintre Steve Jobs şi Adobe
În urmă cu doi ani, în luna aprilie, regretatul co-fondator al Apple, Steve Jobs, a făcut publice motivele pentru care dispozitivele Apple nu folosesc tehnologia Flash, dezvoltată de către cei de la Adobe, companie cu care avusese, în trecut, relaţii strânse, Apple fiind primul mare client al acesteia, prin utilizarea limbajului Postscript pentru imprimantele Laserwriter.
Investiţiile Apple în compania multinaţională de dezvoltare de software, care avea anul trecut un venit de 4,21 de miliarde de dolari, au fost şi ele semnificative, gigantul american din industria IT deţinând, la un moment dat, circa 20% din acţiunile Adobe.
"De la era de aur, companiile s-au îndepărtat. Apple a trecut printr-o experienţă foarte apropiată de moarte şi Adobe a fost atrasă pe piaţa corporatistă cu produsele lor Acrobat", explica Steve Jobs în 2010.
Şase motive pentru care Jobs era împotriva tehnologiei Flash
Tot în urmă cu doi ani, co-fondatorul Apple explica şi că declaraţiile celor de la Adobe cu privire la motivele pentru care gigantul în industria IT nu foloseşte platforma multimedia Flash, utilizată pentru adăugarea de conţinut video, interactivitate şi animaţii pe site-urile web, sunt incorecte.
Astfel, motivul principal pentru care Jobs nu accepta platforma Flash era legat de probleme de ordin tehnic şi nu de protejarea magazinelor App Store, aşa cum susţineau cei de la Adobe.
Co-fondatorul Apple, explica, de asemenea, că în ciuda faptului că produsele Adobe Flash sunt disponibile la scară largă, ele sunt controlate de către compania americană, începând de la evoluţiile realizate pentru dezvoltarea lor şi până la alegerea preţului lor de vânzare, fapt care face din Flash "un sistem închis".
"În loc să folosească Flash, Apple a adoptat HTML5, CSS şi JavaScript, toate având standarde deschise", declara Jobs.
Motivul pentru care Apple a adoptat sistemul HTML5 a fost şi acela că el le permite dezvoltatorilor web să creeze grafică, tipografie şi animaţii fără să necesite plug-inuri suplimentare, aşa cum se întâmpla în cazul platformei multimedia Flash.
Soluţia Apple pentru redarea jocurilor şi a înregistrărilor video
În timp ce reprezentanţii Adobe anunţau că 75% dintre înregistrările video de pe internet, 98% dintre companii, 85% dintre cele mai vizitate site-uri şi 70% dintre jocurile de pe internet se bazează pe tehnologia Flash şi Flash Player, cei de la Apple susţineau că în ciuda faptului că acest lucru este real, cele mai multe înregistrări video erau disponibile şi în formatul H.264, un format standard de compresie video care este, în momentul de faţă, unul dintre cele mai folosite pentru distribuirea înregistrărilor video de înaltă calitate şi care este disponibil pentru clienţii gigantului american.
Pe de altă parte, cei de la YouTube, cea mai mare platformă video din lume, estimau în urmă cu doi ani că 40% din conţinutul lor putea fi vizualizat şi prin intermediul dispozitivelor Apple şi oferă, în prezent, o perioadă de acces gratuit la conţinut video în limbajul HTML5.

Cei de la Adobe au mai pus în discuţie şi faptul că persoanele care aleg să utilizeze produsele realizate de către Apple nu au acces la jocurile ce folosesc pentru redare tehnologia Flash.
"Din fericire, există peste 50.000 de jocuri şi de alte elemente de divertisment disponibile în App Store şi multe dintre ele sunt gratuite. Mai multe jocuri şi elemente de divertisment sunt disponibile pentru iPhone, iPod şi iPad decât pentru oricare altă platformă din lume", susţinea Jobs.
Securitatea şi performanţa scăzută a Flash, alt motiv pentru care Apple nu îl foloseşte
Co-fondatorul Apple explica, de asemenea, că Flash bătuse recordul, cu un an înainte, în 2009, în ceea ce priveşte cel mai prost sistem de securitate şi că el provoca cele mai multe probleme în cazul produselor Mac.
"Nu vrem să reducem rezistenţa şi securitatea iPhone-urilor, iPod-urilor şi iPad-urilor prin adăugarea programului Flash", spunea Jobs.
Flash duce la un consum excesiv al bateriei
Un alt motiv care i-a împiedicat pe cei de la Apple să utilizeze Flash a fost şi acela că, după estimările lor, prin utilizarea lui consumul bateriei ar fi fost unul mult prea mare. Alternativa lor a fost aceea de a folosi în schimb formatul H.264 al HTML5.
"Diferenţa este şocantă: pe un iPhone, de exemplu, pot fi vizualite înregistrări H.264 timp de 10 ore, în timp ce înregistrările video decodate de software pot fi vizualizate timp de cel mult cinci ore înainte ca bateria să se termine complet", explica atunci co-fondatorul Apple.
Un alt avantaj al utilizării unui astfel de format, conform celor de la Apple, era şi acela că motoarele de căutare Safari şi Google Chrome îl puteau folosi fără ca utilizatorii să fie nevoiţi să descarce plug-inuri suplimentare.
Ecranul tactil, un alt motiv pentru care cei de la Apple nu apelează la Adobe
Conform celor de la Apple, ecranul tactil folosit în cazul produselor dezvoltate de ei nu au nevoie de tehnologia Flash pentru că ea este destinată pentru calculatoarele care folosesc pentru navigare un mouse.
Ei susţineau, astfel, că cele mai multe dintre site-urile web care folosesc un astfel de program vor trebui rescrise pentru a putea fi accesate şi cu ajutorul dispozitivelor cu ecran tactil.
"Chiar dacă iPhone-urile, iPod-urile şi iPad-urile ar folosi Flash, acest lucru nu ar rezolva problema că cele mai multe dintre site-urile ce utilizeaztă Flash trebuie rescrise pentru a suporta aparatele bazate pe un ecran tactil", adăuga Jobs în urmă cu doi ani.
Jobs: Un intermediar între platformă şi dezvoltator este de neacceptat
Jobs motiva, de asemenea, neadoptarea produselor Flash prin faptul că un intermediar între platformă şi dezvoltator poate încetini progresul platformei prin simplul fapt că îmbunătăţirile aduse în cazul unor elemente nu sunt adoptate de către intermediar sau sunt adoptate mai greu.
"Ştim din experienţa proprie că a permite unei a treia părţi de software să intervină între platformă şi dezvoltator duce, în cele din urmă, la aplicaţii slabe şi la întârzieri ale îmbunătăţirii şi ale progresului platformei", spunea Jobs.
"Poate că Adobe ar trebui să se concentreze mai mult pe crearea de instrumente HTML5 excelente pentru viitor şi mai puţin pe criticarea Apple pentru că a lăsat trecutul în urmă", concluziona co-fondatorul gigantului american într-un "manifest" publicat pe site-ul oficial al companiei.
"Noi iubim Apple" - campania Adobe împotriva Apple
La scurt timp după ce co-fondatorul Apple a enumerat câteva dintre motivele pentru care nu foloseşte tehnologia Flash pentru produsele sale, şi a cerut, indirect, celor de la Adobe să nu mai critice deciziile companiei sale, reprezentanţii companiei de software au lansat o campanie publicitară împotriva Apple şi au făcut publică o scrisoare deschisă din partea fondatorilor în care se atacau spusele lui Jobs.
Campania lor era formată dintr-o serie de mesaje ce ironizau spusele lui Jobs, cum ar fi "Noi iubim Apple" sau "Ceea ce nu iubim este orice persoană care vorbeşte despre libertatea ta de a alege ceea ce creăm noi, cum creezi tu ceva şi experienţa ta pe web".

Mesajele au apărut în ediţia din 13 mai 2010 a unor importante ziare americane, printre care s-a numărat şi Washington Post, unde ele au ocupat o întreagă pagină.
"Credem că utilizatorii ar trebui să aibă libertatea de a accesa conţinutul şi aplicaţiile favorite, fără să se ţină cont de ce calculator deţin, fără să se ţină cont de ce motor de căutare preferă sau fără să se ţină cont de aparatele care li se potrivesc cel mai bine. Nicio companie - oricât de mare sau de creativă ar fi ea - nu ar trebui să îţi dicteze ceea ce tu poţi crea, cum creezi tu ceva sau ce experinţe poţi avea pe internet", scriau Chuck Geschke şi John Warnock, cei doi fondatori ai Adobe, în scrisoarea lor deschisă.
Ei adăugau că sunt de părere că cele mai bune produse vor câştiga în cele din urmă şi că cel mai eficient mod de a concura este acela de a crea cea mai bună tehnologie şi de a inova mai rapid decât ceilalţi competitori.
"Credem că Apple, apelând la abordarea opusă, a făcut un pas care ar putea să îi submineze următorul capitol al internetului - capitol în care dispozitivele mobile depăşeşc ca număr calculatoarele, orice persoană poate publica şi conţinutul poate fi accesat oriunde şi la orice moment", adăugau ei.
Fondatorii Adobe concluzionau că nimeni nu poate controla internetul, "în special o singură companie", conform Engadget.
Adobe pierde lupta împotriva Apple
La începutul lunii noiembrie a anului trecut, cei de la Adobe au fost nevoiţi să adopte tehnologia HTML5, pierzând "războiul" cu cei de la Apple. Astfel, dezvoltatorii web care foloseau instrumentele puse la dispoziţie de platforma multimedia Flash pentru a produce conţinut pe paginile lor web deveneau mult mai receptivi către tehnologia, mai modernă, HTML5.
Concesia pe care au făcut-o cei de la Adobe către Apple şi Steve Jobs, care a numit platforma Flash ca fiind una ineficientă în ceea în ce priveşte consumul de energie, a venit în urma avertismentului specialistului în design software cu privire la creşterea redusă a veniturilor companiei în 2012.
Astfel, pe data de 9 noiembrie, cei de la Adobe au anunţat public că HTML5 a devenit standardul preferat pentru crearea de conţinut pentru motoarele de căutare folosite de către telefoanele mobile, iar David Wadhwani, şeful diviziei de afaceri media digitale a companiei a declarat că aceasta "se află într-o strânsă colaborare" cu Apple, Google, Microsoft şi alte companii pentru dezvoltarea noilor produse, conform Reuters.
"Nu este nimic complicat în acest lucru", a declarat el la finalul anului trecut. "Este destul de multă inovaţie aici pentru a ajunge următorului deceniu", a mai adăugat Wadhwani.
El a mai explicat şi faptul că Adobe va continua să investească în tehnologia Flash folosită pentru aplicaţiile mobile ce utilizează platforma Adobe AIR.
Sursa : gândul.info

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu